Mračna na obzoru. Po Applu krotí svůj byznysový optimismus další světové firmy

Tiffany, ilustrační foto

Tiffany, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Apple
2
Fotogalerie

Obchodní války, zpomalení čínské ekonomiky, blížící se brexit nebo kolísavá výkonnost akciových trhů. Souhra především těchto pro byznys škodlivých událostí se stihla negativně podepsat na obchodním výhledu mnoha významných společností, které často patří ke klíčovým hráčům na svých trzích. Tento týden tak s pesimistickými zprávami přišly jak automobilky Jaguar Land Rover či Ford, tak i luxusní módní značky či finanční korporace.

Tak například největší britská automobilka Jaguar Land Rover oznámila, že zruší asi 4500 pracovních míst, a to převážně v Británii, kde zaměmstnává zhruba 40 tisíc pracovníků. K propuštění nemalého množství zaměstnanců firmu donutil mimo jiné pokles prodejů v Číně. 

S podobně špatnými zprávami pro svůj personál už přispěchala i americká automobilka Ford, která hodlá zrušit tisíce pracovních míst v Evropě, připomněla agentura Bloomberg. Automobilka chce odejít ze segmentu velkoprostorových vozů, v srpnu zastavit výrobu automatických převodovek v Bordeaux a zrevidovat činnost v Rusku.

Škrty v ambiciózních plánech firem se ale zdaleka neomezují jen na autoprůmysl. Zpomalení čínské ekonomiky postihlo i luxusní segment, například jeho zástupce Tiffany nebo vlastníka značky Louis Vuitton, skupinu LVMH. Tiffany ve svém komuniké sdělila, že její prodeje nedosáhly předpokládaných hodnot. Důvodem je prý i větší spořivost čínských spotřebitelů.

Důležitost čínského trhu dokumentuje i odhad letošních tržeb amerického gigantu Applu. Firma poprvé po téměř dvanácti letech odhad snížila, důvodem je právě slabý prodej iPhonů v nejlidnatější zemi světa. Oznámil to šéf podniku Tim Cook. Apple nyní předpokládá, že za fiskální první čtvrtletí, které zahrnuje klíčovou vánoční sezonu, vykáže tržby kolem 84 miliard dolarů (1,9 bilionu korun) místo původně očekávaných 89 miliard až 93 miliard dolarů.

Znepokojení panuje i ve vedení významných amerických obchodních řetězců Macy's a Kohl's. První značka zhoršila svůj výhled na rok 2019, druhá dosáhla horších prodejů oproti původním plánům. Oběma společnostem navíc mohou uškodit skromnější výdaje spotřebitelů v důsledku zvýšujících se úrokových sazeb v USA, uvádí též Bloomberg.