Nástupce Concordu? Airbus se zapojil do vývoje nadzvukového letadla

Vizualizace nadzvukového byzjetu Aerion

Vizualizace nadzvukového byzjetu Aerion Zdroj: Aerion

Vizualizace nadzvukového byzjetu Aerion
Vizualizace nadzvukového byzjetu Aerion
Vizualizace nadzvukového byzjetu Aerion
Vizualizace nadzvukového byzjetu Aerion
4
Fotogalerie
Přestože Concorde je již minulostí, myšlenka nadzvukového dopravního letadla nedává Airbusu spát. Nyní koncern podporuje amerického miliardáře, který vyvíjí nadzvukový byzjet.

Miliardář Robert Bass má důvod k radosti. Po více než deseti letech vývoje, do kterého jeho firma Aerion investovala okolo sta milionů dolarů, se mu dosud nepodařilo postavit skutečné letadlo, nyní ale pro své plány získal silného spojence.

Aerion oznámil navázání technické spolupráce s Airbus Group. První prototyp letadla pro 19 cestujících by díky tomu měl vzlétnout do roku 2019. Celkové náklady na vývoj by měly dosáhnout přibližně tři miliard dolarů. „Finanční detaily nebudeme zveřejňovat,“ řekl deníku Welt mluvčí Aerionu.

Americká firma si již nechala patentovat zvláštní typ křídla. Takzvané laminární křídlo obtéká vzduch těsněji a bez turbulencí, což přináší úsporu paliva.

Aerion si dal za cíl, že do roku 2021 zákazníkům dodá první letouny nazvané AS2. Letadlo se třemi motory by mělo zvládnout trasu z Londýna do San Francisca bez zastávky, a to za polovinu času, kterou potřebuje běžný dopravní letoun. Cena by se měla pohybovat kolem sta milionů dolarů a podle Aerionu si jej v příštích 20 letech pořídí přibližně 600 zákazníků.

Zajímavostí je, že Aerion nespolupracuji se samotným výrobcem dopravních letadel Airbus, ale d obrannou a vesmírnou divizí Airbus Group. Ta pod sebou sdružuje řadu vývojových projektů.

Airbus se jako nástupce jedné ze společností, které vyvinuly nadzvukový dopravní letoun Concorde, myšlenky na jeho nástupce nikdy zcela nevzdal. Před třemi lety například představil studii ekologického tryskáče, který by čtyřikrát překonal rychlost zvuku.