Největším výrobce spotřebního zboží na světě je Samsung

Samsung

Samsung Zdroj: reuters

Navzdory recesi v Evropě, pomalému oživení v USA a nejistotě ohledně ekonomického vývoje v Asii se loni dařilo výrobcům spotřebního zboží zvyšovat tržby. Prodeje 250 největších firem spadajících do spotřebního průmyslu vzrostly ve fiskálním roce, který skončil v červnu loňského roku, o 7 procent. Celkový objem jejich tržeb překročil tři biliony dolarů. Firmy z první desítky dokázaly vydělat celkem 846 miliard dolarů.

Poprvé obsadily první tři příčky žebříčku, který sestavuje společnost Deloitte, výrobci elektroniky. První místo již pátým rokem obhájila společnost Samsung. Druhá příčka patří společnosti Apple, která si za posledních pět let polepšila o 21 míst, a jako třetí se opět umístila společnost Panasonic Corporation.

Nejsilnější růst ze všech analyzovaných sektorů vykázal již druhým rokem sektor módního zboží, v němž objem celkových tržeb vzrostl o 14 procent. Oproti tomu počet společností v odvětví potravin, nápojů a tabákových výrobků se v žebříčku 250 předních společností snížil, i přesto však tržby v tomto odvětví vzrostly o 9 procent.

Z hlediska tržeb se nejvíce dařilo společnostem z Afriky a Středního východu, jejichž prodeje vzrostly o 24 procent. Za nimi se umístily společnosti z Latinské Ameriky vykazující šestnáctiprocentní nárůst tržeb, Severní Ameriky (14 % nárůst), Evropy (4 %) a asijsko-pacifického regionu (2%). V rámci Evropy byly nejlepší francouzské společnosti s meziročním růstem tržeb ve výši 15 procent. Předčily tak německé a britské konkurenty, jejichž tržby vzrostly pouze o 6 procent.

„Globální ekonomika čelila celé řadě výzev včetně inflace, krize eura a přírodních katastrof. Přiměřené tržby za spotřební zboží jsou ukazatelem toho, že globální ekonomika se opět pomalu vzmáhá,“ uvedl Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu ve společnosti Deloitte. „Znamená to, že v následujících letech by v tomto odvětví mělo dojít ke spolehlivému růstu, na němž se však zásadním způsobem budou podílet nově vznikající trhy,“ dodal Kalish.

Deset největších společností ve spotřebním průmyslu
místo společnost země původu Čisté tržby za rok 2011 (mil. USD) Růst čistých tržeb ve finančním roce 2011 (%)
1. Samsung Electronics Jižní Korea 150 152 6,7
2. Apple USA 108 249 66,0
3. Panasonic Corporation Japonsko 99 412 -9,7
4. Nestlé Švýcarsko 94 704 -10,1
5. The Procter & Gamble Company USA 83 680 1,4
6. Sony Corporation Japonsko 70 022 -12,3
7. PepsiCo USA 66 504 15,0
8. Unilever Group Nizozemsko a Velká Británie 64 721 5,0
9. Kraft Food Inc. (now Mondelēz International) USA 54 365 10,5
10. Nokia Corporation Finsko 53 846 -8,9

Zdroj: Deloitte

Téměř polovina všech prodaných televizorů má značku Samsung nebo LG