Němci truchlí. Opel přesouvá výrobu Astry do Británie a Polska

Němečtí zaměstnanci Opelu demonstrují za zachování výroby modelu Astra v Rüsselheimu.

Němečtí zaměstnanci Opelu demonstrují za zachování výroby modelu Astra v Rüsselheimu. Zdroj: profimedia.cz

Opel Astra, zdaleka nejúspěšnější model německé automobilky, už se nebude vyrábět v Německu. Majitel Opelu General Motors rozhodl o přeložení výroby z původní základny Opelu v Rüsselheimu do britského Ellesmere Port a polské Gliwice. Svými mzdovými požadavky nemohli Němci Britům a Polákům konkurovat.

Výroba modelu Astra v Rüsselheimu skončí v roce 2015, oznámil koncern ve čtvrtek. Výroba nejdůležitějšího modelu Opelu se kompletně přestěhuje do zahraničí. Do obou zmíněných závodů v Polsku a Británii GM investuje 300 milionů euro.

Nad Bochumí se stahují mračna

Továrna v Rüsselheimu má být zachována, oznámil Opel bez dalších podrobností. Spekuluje se, že by sem GM mohl přesunout výrobu modelů Chevrolet, kterou se koncern chystá přestěhovat z Asie do Evropy. Další možností je přesun výroby modelu Opel Zafira z Bochumi. V tom případě by ale přišlo o práci 3200 zaměstnanců továrny Opelu v Bochumi, o jejímž možném zavření německý tisk píše už dlouho.

S továrnou v Rüsselheimu se počítá i poté, až doběhne zdejší výroba modelu Astra a Insignia v roce 2015. Továrna je nejmodernějším závodem Opelu v Evropě a „hraje důležitou roli v růstové strategii koncernu,“ řekl německým novinářům šéf Opelu Karl-Friedrich Stracke. K budoucnosti Bochumi se nevyjádřil.

Fantastické, libuje si britský premiér

Britský tisk i politici výhru Ellesmere Port nad Rüsselheimem oslavují. Volba podle nich padla na britský závod proto, že tamní odbory souhlasily s vyjednáním nových smluv. Ty zahrnují vytvoření třetí směny a také nižší mzdu. Místo letních prázdnin budou dělníci v Ellesmere Port pracovat i v červenci a srpnu, možná i v sobotu. Se změnou smluv podle britského deníku Daily Mail souhlasilo 94 procent britských zaměstnanců. Výroba ve zdejším závodu se zvýší ze 140 na 160 tisíc aut, maximální kapacita bude 225 tisíc.

Přesun do britského Ellesmere Portu vytvoří nových 700 pracovních míst ke stávajícím 2100 pracovníkům. Investice ale zaměstná až 3000 dalších lidí, kteří budou pracovat pro subdodavatele. Britský premiér David Cameron to označil za „fantastickou zprávu“, radost neskrýval ani ministr průmyslu Vince Cable.

Americký koncern General Motors je v Evropě už roky ve ztrátě. Plánuje proto přísné škrty, při kterých se prý mají rušit i celé závody.