Nevydařená fúze obrala United Bakeries o stamiliony

Ilustrační foto

Ilustrační foto Zdroj: Euro Jan Rasch

Fúze United Bakeries s pekárnami Penam miliardáře Andreje Babiše měla udělat z lídra tuzemského trhu středoevropského pekařského tygra. Jenže spojení obou firem loni na konci roku padlo a United Bakeries na to doplatila hned dvakrát. Nejenže si nepomohla k silnější pozici na trhu, ale ještě jí výrazně klesly tržby. Loni o 15 procent na 2,67 miliardy korun, letos v pololetí zhruba o další pětinu. Hrubý provozní zisk se loni také více než o třetinu snížil – na 315 milionů korun.

„Když se firma prodává, tak se těžko rozvíjejí nějaké dynamické aktivity na trhu. Snažíme se nyní dobrat k obratům, které jsme měli ještě před rokem dvěma,“ řekl v rozhovoru pro deník E15 nový výkonný ředitel United Bakeries Ivan Flek. Chystané spojení ochladilo některé do té doby velmi dobré vztahy s řetězci. Spolupráci s United Bakeries i Penamem tak loni v říjnu ukončil řetězec Ahold.

„Při jakékoli fúzi či prodeji podniku konkurence vždy vycítí, že v tu chvíli máte jiné priority, zabýváte se jinými věcmi a nehlídáte si tak trh. Každý se z toho proto snaží trochu uždibnout a v průběhu loňského druhého pololetí a letošního prvního se ty ztráty (na tržbách) nasčítaly,“ dodal Flek.

Důvodů poklesu je ale více. Patří k nim snaha lidí šetřit v době prodlužující se ekonomické krize i nedobrá kondice pekařů. Ti se loni potýkali se stoupajícími cenami energií a kvůli neúrodě obilí také vyššími cenami mouky. Jejich odbytové ceny ovšem zůstaly kvůli tlaku obchodních řetězců stejné.

Útěchou pro United Bakeries může být skutečnost, že rovněž konkurenčním pekárnám Penam z Babišova Agrofert Holdingu – zahrnující ovšem také divizi jejich mlýnů – v loňském roce klesly tržby, a to o čtyři procenta na 3,96 miliardy korun a čistý zisk o dvanáct procent na 142 milionů.

Ekonomická síla obyvatel pak představuje další významný faktor, neboť lidé podle výkonného ředitele United Bakeries šetří už i na pečivu. Jeho spotřeba tak loni podle odhadu společnosti klesla přibližně o pět procent.

Zanedbat nelze ani přímou pekařskou „konkurenci“ ze strany řetězců, které především v posledních dvou letech stále více zavádějí vlastní pekárny, v nichž buď přímo pečou vlastní pečivo, nebo rozpékají pečivo zmrazené, které často dovážejí ze zahraničí, hlavně z Polska. Mražené rozpečené pečivo tvoří nyní ve spotřebě nějakých dvacet až třicet procent a stále stoupá.

Rozhovor s Ivanem Flekem čtěte v pátečním vydání deníku E15