Nová šéfka GM Barraová si platově polepší, dostane výrazně víc peněz než předchůdce

Marry Barraová, nová ředitelka automobilky GM

Marry Barraová, nová ředitelka automobilky GM Zdroj: CTK/AP

Největší americká automobilka General Motors hodlá vyplatit nové generální ředitelce Mary Barraové za letošní rok v hotovosti a akciích celkem 14,4 milionu dolarů (zhruba 290 milionů korun). Bude to o 60 procent více, než kolik dostal její předchůdce ve funkci Dan Akerson, který si za rok 2012 odnesl domů devět milionů dolarů.

GM předtím oznámila, že své první ženě v nejvyšší výkonné funkci vyplatí letos 4,4 milionu dolarů. Tento údaj ale nezahrnoval dlouhodobé odměny, upřesnila dnes firma. Nové údaje zveřejnila poté, co ji někteří kritizovali, že prý platí Barraové kvůli jejímu pohlaví méně než Akersonovi.

„Jako nováček ve funkci generálního ředitele je její celková odměna v souladu s tím, co dostávají její protějšky jinde,“ uvedl podle BBC předseda správní rady GM Tim Solso. „Kolik bude dostávat, určí v konečném důsledku výkon firmy,“ dodal. Dlouhodobý díl platu musí schválit akcionáři GM na červnové valné hromadě.

Barraová převzala vedení GM 15. ledna. Akerson odstoupil, aby se mohl starat o svou nemocnou ženu.

Třetí největší prodejce aut na světě
Čistý zisk GM za loňský rok klesl o 22 procent na 3,8 miliardy dolarů. Loni společnost zvýšila celosvětový prodej o čtyři procenta na 9,715 milionu vozů. V žebříčku největších prodejců automobilů se tak propadla na třetí místo za německý Volkswagen. Jedničkou v prodeji loni zůstala japonská Toyota Motor.

Automobilka přežila krizi

Na americkou automobilku General Motors tvrdě dopadla světová krize. V roce 2009 musela požádat o ochranu před věřiteli. Americká vláda tehdy přispěchala na pomoc výměnou za 60,8 procenta akcií. Se zlepšováním situace GM vláda Spojených států získané cenné papíry postupně rozprodávala. Inkasovala za to 39 miliard. Stát tak při záchraně automobilky přišel o více než 10 miliard dolarů.

Spojené státy na restrukturalizaci obřího automobilového podniku prodělaly, podle ministra financí Jacka Lewa ale navzdory tomu byla pomoc velmi prospěšná. Podle jeho slov se záchranou GM podařilo odvrátit krach automobilového průmyslu. Díky státní pomoci se firma vrátila k zisku a s jejími akciemi se začalo znovu obchodovat na burze. Po dlouhých letech by tak mohlo GM taky brzy vyplácet dividendy.

General Motors
Chevrolet MalibuChevrolet Malibu | Autorevue.cz
General Motors je mezinárodní korporace se sídlem v USA, která patří mezi největší výrobce automobilů na světě. Ve více než třicítce zemí vyrábí a zastřešuje značky jako Chevrolet (na snímku je model Malibu), Daewoo, Buick, Hummer, Opel nebo Vauxhall. Společnost byla založena v roce 1908.

Americké automobilky se záchranným kruhem

Se záchranou automobilového průmyslu začal v roce 2008 po vypuknutí krize už bývalý americký prezident George Bush. Jeho nástupce Barack Obama pak v záchranném plánu pokračoval. Vláda tehdy převzala kontrolu nad automobilkami GM a Chrysler. Stát do firem napumpoval stovky milionu dolarů. Investice se však vyplatila – zachránilo se tak 1,5 milionu pracovních míst a ušetřilo se přes 105 miliard dolarů na sociálních dávkách pro lidi, kteří by kvůli krachu automobilek přišli o práci.

Zatímco GM a Chrysler se mohly spolehnout na finanční pomoc vlády, třetí velká americká automobilka Ford musela krizi přežít bez přímé podpory státu. Barack Obama kvůli tomu čelil kritice, jeho republikánský rival v prezidentských volbách Mitt Romney upozorňoval na to, že stát měl pomoci všem.