Nová škodovácká lokomotiva konečně získala evropský certifikát

Lokomotiva Škoda 109E

Lokomotiva Škoda 109E Zdroj: Skoda Transportation

Velmi důležité razítko v Německu dostala plzeňská firma Škoda Transportation. Tamní zkušební úřad EBC, který má pověst nejnáročnějšího v Evropě, udělil škodovácké lokomotivě 109E evropský certifikát. Vedení i konstruktérům Škody tak dnes ráno spadl ze srdce obří kámen.

Cesta k evropskému „štemplu“ trvala dlouhá léta a vyžádala si na lokomotivě řadu úprav. Výsledek byl dlouho nejistý, v sázce přitom byla téměř miliarda korun, kterou Škoda do vývoje své lokomotivy investovala. Nyní je škodovácký stroj teprve druhý na světě, který vyhověl novým normám TSI pro evropskou vysokorychlostní síť.

Lokomotiva bude běžně jezdit 200 kilometrů v hodině. Jako první uspěl loni na podzim Vectron od Siemensu. Škodě se dneškem otevírají dveře na evropské trhy, ačkoliv bude muset dostát ještě nárokům jednotlivých národních úřadů. S papírem TSI v kapse už ale jde více méně o administrativní formalitu. Klíčová je pro firmu především šestice středoevropských zemí. „Lokomotiva už úspěšně dokončila přístupové zkoušky v České republice, Rakousku a Polsku. V Německu, Slovensku a Maďarsku ještě probíhají buď konečná vyhodnocení, nebo poslední typové zkoušky,“ uvedl šéf Škody Josef Bernard.

Josef BernardJosef Bernard | E15 Anna VackovaJosef Bernard

Průkazy drážních úřadů zmíněných zemí jsou podmínkou Českých drah, aby nové lokomotivy od výrobce převzaly. Dráhy si objednaly 20 lokomotiv za více než 2,6 miliardy korun, prvních 14 strojů už tahá vlaky s cestujícími ve zkušebním provozu. Jsou ale stále majetkem Škody, neboť dráhy je bez potřebných průkazů nechtějí převzít.

I kvůli zkušebnímu provozu měla škodovka nůž na krku, povolení Českého drážního úřadu totiž platí jen do června. Pokud by tedy němečtí schvalovatelé v EBC otáleli s podpisem, hrozilo vyřazení strojů z provozu a další nárůst penále pro Škodu. I beztoho už dráhy napočítaly výrobci penále blížící se miliardě. Všechny průkazy i lokomotivy totiž měly být podle smlouvy z roku 2005 předány do konce roku 2009.

Mnohem přísnějnější testy

Drahám zpoždění způsobuje nemalé náklady, jako náhradu za škodovky si musejí pronajímat zahraniční stroje. Do vývoje a schvalování ovšem negativně zasáhlo právě zavedení nových norem TSI, které na koleje mimo jiné přinesly mnohem přísnější crashové parametry. Firma tak údajně musela hodit do stoupy desetitisíce hodin práce konstruktérů. Zavedení nových norem proto v Plzni považují za zásah vyšší moci a penále neuznávají.

Dráhy naopak neuznávají argumenty plzeňských. Celý spor proto nyní leží u arbitráže při hospodářské komoře. Podle šéfa Škody Transportation Josefa Bernarda je o koupi lokomotiv zájem i v zahraničí, nadějný se prý zdá i možný průnik na západoevropské trhy. „V současné době vážně jednáme o dodávce zhruba čtyřiceti lokomotiv pro tři různé zákazníky,“ uvedl dnes pro E15.cz ředitel. První dva stroje už koupily slovenské dráhy. U východních sousedů bylo ovšem schválení jednodušší, neboť tamním drahám stačí rychlost 160 km/h. Lokomotivou 109E plzeňská firma navazuje na dlouholetou tradici výroby elektrických lokomotiv, kterých dodala na trh už více než 5500. Počátek výroby moderních elektrických lokomotiv sahá až do roku 1928. Po sametové revoluci ale ve vývoji nastala zhruba patnáctiletá pauza.