Odbory v Aircraft Industries hrozí stávkou, bojí se přesunu výroby do Ruska

Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries

Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries Zdroj: Aircraft Industries

L 410 z Aircraftu Industries
L 410 z Aircraftu Industries
L 410 z Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
Výroba letadel v kunovické továrně Aircraftu Industries
9
Fotogalerie
V kunovickém továrně na letadla Aircraft Industries rozhodly odbory o vyhlášení časově neomezené stávkové pohotovosti, platit by měla od středy. Firma je podle odborářů ohrožena postupem jejího majitele a hrozí, že výroba bude přesunuta do Ruska, řekl předseda Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) Josef Středula. Podle něj tomu nasvědčuje překládání dokumentace do ruštiny.

Stávková pohotovost bude platit od středy, řekl kunovický odborový předák Josef Mikula. Důvody vyhlášení stávkové pohotovosti neuvedl. Vše bude zveřejněno ve středu, řekl Mikula, který je také členem dozorčí rady Aircraf Industries.

Na konci srpna přitom Mikula řekl, že se situace ve firmě zlepšuje a majitelé i vedení dělají maximum pro to, aby se prodala letadla. Do konce srpna dodal Aircraft Industries pět letadel L-410 do Ruska, další dvě letadla měla následovat.

Podle dnešního vyjádření šéfa ČMKOS hrozí úplný zánik výroby letadel v Kunovicích. „Začala se tam překládat všechna dokumentace do ruštiny, takže ta továrna se zcela zruší a přesune se do Ruska se vším všudy,“ řekl Středula. Takovým krokem by byl podle něj ohrožen celý letecký průmysl v Česku.

Problémy Aircraft Industries vznikly loni kvůli situaci v Rusku, kam posílá většinu strojů. Letadla z Kunovic na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad je výrazný.

V roce 2013 společnost prodala 20 letadel, a to převážně do Ruska, v roce 2014 jich bylo podle opravených údajů ve výroční zprávě za loňský rok 13 a loni pouhá čtyři - tři do Bangladéše a jedno do Alžírska. Společnost měla na konci loňského roku 1021 zaměstnanců, od loňského prosince jich však bylo několik stovek doma a dostávali 60 procent mzdy.

Společnost loni dokončila prototyp modernizovaného dopravního letounu L 410 NG (New Generation). Na jeho vývoji pracovala od roku 2010, sériová výroba byla plánována na příští rok. Letadla L-410 by se ale brzy měla montovat také v Rusku, odkud pochází majitel Aircraft Industries UGMK Holding. Závod u Jekatěrinburgu by však podle dřívějšího vyjádření vedení Aircraft Industries provoz kunovické továrny neměl ohrozit.

Na kunovickou firmu podala 3. května společnost Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh. Pohledávky přihlásilo několik věřitelů, kterým Aircraft Industries poté uhradila celkem více než 60 milionů korun. Věřitelé vzali pohledávky zpět, stejně tak Aero Vodochody Aerospace insolvenční návrh.

K řízení ale přistoupil právník Petr Bernátek, který převzal pohledávku vůči Aircraft Industries ve výši asi 23 tisíc korun. Firma ji zaplatila, Bernátek se přesto proti usnesení o zamítnutí insolvenčního návrhu odvolal. Věc řeší olomoucký vrchní soud. Právník Aircraft Industries již dříve uvedl, že kauza firmu velmi poškozuje.

Aircraft Industries měla loni tržby za prodej vlastních výrobků, služeb a zboží 844,7 milionu korun, oproti roku 2014 zhruba o 600 milionů korun nižší.

V roce 2014 podle opravených údajů utržila 1,444 miliardy korun a vykázala ztrátu 515 tisíc korun. Výroční zpráva na rok 2014 přitom původně avizovala zisk 91,2 milionu korun. Loni se firma propadla do ztráty 46,4 milionu korun.