Oděvní značka Giordano sází na Araby a chudší Asiaty

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz, kolaz E15

Maria Carmel P. Geverola
Globální oděvní průmysl poroste minimálně do roku 2016, a to díky Asii. Objem poptávky v tomto regionu v roce 2012 překročil 199 miliard dolarů, píše se v loňské zprávě PwC. Zatímco zavedené značky jako španělská Zara, skandinávský H&M anebo japonské Uniqlo agresivně expandují v Číně, hongkongská firma Giordano se rozhodla pro jinou cestu.

Firma má italský název, sídlí v Hongkongu a je řízená podobně jako tradiční západní firmy. Její akcie jsou kotované na burze a firma nemá rozhodujícího vlastníka. První obchod společnost Giordano otevřela v roce 1981 v domácím Hongkongu.

Giordano se zaměřuje především na Blízký východ, východní Evropu a Střední a jihovýchodní Asii. Příští rok tu bude mít 300 obchodů, uvedla firma. Nové obchody otevře v Saúdské Arábii, Arménii, Jemenu, na Srí Lance, v Bahrajnu, Pákistánu, Gruzii a Íránu.

Obrovský potenciál vidí firma na Blízkém východě, kde její tržby loni stouply šestinásobně na více než 81 milionů dolarů. Giordano získalo v arabském světě status super značky.

„Ve Spojených arabských emirátech vidíme velké možnosti v souvislosti s MS ve fotbale v roce 2020 v Dauhá,“ uvedl ředitel Giordano pro Blízký východ Ishwar Chugani.

Hongkongská značka má v současnosti přes 2800 obchodů a zastoupení v celkem 40 zemích v Asii a na Blízkém východě. Své oblečení prodává pod značkami Giordano, Giordano Junior, Giordano Ladies, Concepts One a BSX.

Základní je cena, žádný styl

Firma prorazila během asijské finanční krize v roce 1997, kdy měli lidé hlouběji do kapsy, ale stále chtěli kvalitu. „Prodávají kvalitní oblečení za dobré ceny. Slabinou Giordano je styl. Vyrábějí hodně základních věcí, ale málo jedinečných, designových předmětů. To mi vyhovuje. Je to místo, kde kupuji obyčejná trička a kalhoty,” říká horolezec Sinti ze Singapuru.

Podle konzultantské firmy PwC je pro asijské spotřebitele na prvním místě kvalita a až potom cena, protože jsou si vědomi toho, že trh je zaplaven lacinými kopiemi. Jen v roce 2012 Čína, Indie, Indonésie a Malajsie vyrobily kopie v hodnotě 24 miliard dolarů, pokračuje PwC.

„Naše oblečení je vyrobeno ze stoprocentně přírodních látek, jako jsou bavlna a len. Styling je založen na funkčnosti a jednoduchosti,“ říká Chugani. To je ale na některých trzích problém. Analytik Shaun Rein specializující se na Čínu si myslí, že výrobky Giordano nejsou pro říši středu dost stylové ani dost levné. Giordano International vloni klesl čistý zisk o tři procenta právě kvůli špatným výsledkům v Číně, kde je velká konkurence a v obchodech Giordano zůstávají velké přebytky neprodaného zboží.

Giordano na trhu lokálních asijských značek doplňují třeba Bossini, Baleno a Esprit. Všechny budou čelit tlaku nových, dravých značek. Uvedené firmy však budou mít výhodu zavedených distribučních kanálů.

Autorka je členkou sítě GlobeReporter.org