Odstávka Toyoty potrvá další týden. Automobilky trápí stále častěji, česká ekonomika tím strádá

Závod Toyoty v Kolíně

Závod Toyoty v Kolíně Zdroj: ČTK

Nedávný požár průmyslové haly společnosti Novares v Žebráku způsobil, že automobilka Toyota musela odstavit provoz v Kolíně. Auta se přestala vyrábět tento týden v noci z pondělí na úterý. Odstávka podle mluvčího potrvá minimálně do 1. září. Společnost Novares dodává automobilce plastové díly. Její výrobní a skladovací prostory v Žebráku na Berounsku však zničil minulý týden rozsáhlý požár, což ovlivnilo i samotný provoz automobilky. Nyní není jasné, kdy se výroba obnoví, uvedl mluvčí Tomáš Paroubek. Toyota však není jediná automobilka vyrábějící v Česku, která se opakovaně potýká s odstávkami. Od pandemie se to děje stále častěji. 

Automobilový průmysl je jedním z největších tahounů české ekonomiky. Současně tvoří desetinu českého hrubého domácího produktu, zaměstnává přes 180 tisíc lidí, stojí za čtvrtinou exportu a je na něj navázáno několik stovek firem. Sektor si ale prochází neustálou transformací, která nutí ke změnám. Mimo to se od pandemie a začátku války na Ukrajině automobilové firmy často potkávají s nedostatkem materiálů, což je nutí k častým odstávkám či omezením provozu. Odstávky mají nejen velké dopady na dodavatelský řetězec, ale i na ekonomiku jako takovou. 

Každý rok automobilky obvykle plánují dvě odstávky, letní a zimní. Během nich probíhají údržba a úpravy linek. V posledních letech ale dochází i na neplánované pauzy. Od roku 2020 měla například kolínská Toyota čtyři odstávky, se kterými se nepočítalo. Tomáš Paroubek, mluvčí automobilky Toyota, popisuje nejdelší odstávku, která nastala v roce 2020, když přerušili výrobu z důvodu pandemie. 

Ředitel kolínské Toyota Motor Manufacturing Robert Kiml pro Seznam Zprávy vyčíslil, že jen odstávka kvůli nedostatku čipů znamená ztrátu ve výši čtyř miliard korun a 25 tisíc nevyrobených aut.

Nejnovější odstávka nastala tento měsíc z důvodů nečekaného požáru u klíčového dodavatele, kdy vyhořela hala společnosti Novares CZ v Žebráku, která vyráběla plastové díly pro automobily. Současně se jedná o čtvrtou největší škodu způsobenou požárem na území České republiky, kde odhady šplhají k sumě 1,8 miliardy korun. 

Toyota

  • Březen–duben 2020, odstávka z důvodů covidových opatření v Kolíně. „Nejdelší odstávkou byla ta covidová po zastavení hranic při samotném vzniku epidemie, to byl velký problém pro všechny,“ říká mluvčí automobilky Tomáš Paroubek.
  • Březen 2021, odstávka trvající 14 dní. První z řady omezení vyvolaných nedostatkem polovodičů. 
  • Srpen a září 2021, odstávka kvůli nedostatku čipů navázala na letní celozávodní dovolenou, trvala tři týdny. Následovalo omezení výroby. 
  • Únor 2023, odstávka kvůli výpadku subdodávek pro českého dodavatele způsobenému epidemií covidu v Číně na konci loňského roku. Automobilce chyběly komponenty do obou modelů, které se v Kolíně vyrábějí – Ayga i Yaris. 
  • Srpen 2023, odstávka z důvodu požáru haly v Žebráku. Vyhořela hala společnosti Novares CZ, která vyráběla plastové díly pro automobily. „Bohužel ta situace u dodavatele a požár zastavily naši výrobu 22. srpna na noční směně. V tuto chvíli nemáme jasné, kdy a jaký bude celkový dopad,“ uvedl mluvčí Toyoty Tomáš Paroubek. 

Škoda Auto v posledních třech letech také zažila několikaměsíční prodlevy ve výrobě. Od roku 2020 automobilkou zatřásly dvě odstávky a dvě omezení výroby. Většinou se jednalo o nedostatek čipů a dílů, naposledy letos v únoru. Přesto automobilka ve zprávě i za dotčené první čtvrtletí informuje o vzrůstu provozního zisku o 60 procent, ze 337 milionů na 542 milionů eur. Škodě Auto také stouply tržby z 5,1 na 6,8 miliardy eur, což znamená 30procentní nárůst.

Každé zastavení výroby v automobilkách má potenciálně významné dopady na ekonomickou situaci. Odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap uvádí jako příklad Škodu Auto. „Automobilky a jejich dodavatelé představují zásadní část české ekonomiky. Třeba Škoda Auto představuje skoro tři procenta HDP ČR, a navíc její zastavení ovlivňuje podstatnou část dodavatelského řetězce včetně firem působících v Česku,“ uvádí.

Škoda Auto

  • 27. března – 27. dubna 2020, odstávka z důvodů covidových opatření. Ani po obnovení výroby však závody nefungovaly na 100 procent kapacity.
  • Říjen 2021, dvoutýdenní odstávka kvůli nedostatku čipů v palubní elektronice v Mladé Boleslavi a Vrchlabí. 
  • Březen 2022, omezení výroby ve všech závodech kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Dodavatelé z Ukrajiny nemohli splnit dodávky dílů, výroba běžela jen na ranní směny.
  • Únor 2023, omezení výroby ve všech závodech kvůli nedostatku komponentů, zavedené byly pouze ranní směny.

Dle Knapa může automobilce po týdenní odstávce chybět podle velikosti závodu až šest tisíc vozů. Při obnovování výroby může navíc továrna ještě nějakou dobu mít omezenou výrobní kapacitu. Opětovné zotavení může být pro továrny náročné logisticky i organizačně. „Navíc vám s odstávkami nabíhá rozhodující většina nákladů (včetně mzdových) a přicházíte o veškeré výrobní výkony a hrubou marži na vyrobeném automobilu. Dlouhodobější odstávka pak může znamenat významné prodloužení dodacích lhůt a ztrátu části trhu, pokud zákazníci budou preferovat značky s kratší dobou dodání,“ doplňuje Knap. 

Knap se domnívá, že se už automobilky vracejí do „normálnějšího období“ a pozastavení výroby hrozí pouze v případě nepředvídatelné události podobné požáru v Žebráku. „Rozhodně bych nepředpokládal významný pokles podílu automotive na HDP,“ dodává.

Hyundai

  • Březen a duben 2020, odstávka kvůli covidovým opatřením. Výroba v Nošovicích se zastavila 21. března a obnovila 14. dubna.
  • Březen 2022, odstávka na 24 hodin kvůli nedostatku blíže neupřesněných dílů.