Nedávný požár průmyslové haly společnosti Novares v Žebráku způsobil, že automobilka Toyota musela odstavit provoz v Kolíně. Auta se přestala vyrábět tento týden v noci z pondělí na úterý. Odstávka podle mluvčího potrvá minimálně do 1. září. Společnost Novares dodává automobilce plastové díly. Její výrobní a skladovací prostory v Žebráku na Berounsku však zničil minulý týden rozsáhlý požár, což ovlivnilo i samotný provoz automobilky. Nyní není jasné, kdy se výroba obnoví, uvedl mluvčí Tomáš Paroubek. Toyota však není jediná automobilka vyrábějící v Česku, která se opakovaně potýká s odstávkami. Od pandemie se to děje stále častěji.
Automobilový průmysl je jedním z největších tahounů české ekonomiky. Současně tvoří desetinu českého hrubého domácího produktu, zaměstnává přes 180 tisíc lidí, stojí za čtvrtinou exportu a je na něj navázáno několik stovek firem. Sektor si ale prochází neustálou transformací, která nutí ke změnám. Mimo to se od pandemie a začátku války na Ukrajině automobilové firmy často potkávají s nedostatkem materiálů, což je nutí k častým odstávkám či omezením provozu. Odstávky mají nejen velké dopady na dodavatelský řetězec, ale i na ekonomiku jako takovou.
Každý rok automobilky obvykle plánují dvě odstávky, letní a zimní. Během nich probíhají údržba a úpravy linek. V posledních letech ale dochází i na neplánované pauzy. Od roku 2020 měla například kolínská Toyota čtyři odstávky, se kterými se nepočítalo. Tomáš Paroubek, mluvčí automobilky Toyota, popisuje nejdelší odstávku, která nastala v roce 2020, když přerušili výrobu z důvodu pandemie.
Ředitel kolínské Toyota Motor Manufacturing Robert Kiml pro Seznam Zprávy vyčíslil, že jen odstávka kvůli nedostatku čipů znamená ztrátu ve výši čtyř miliard korun a 25 tisíc nevyrobených aut.
Nejnovější odstávka nastala tento měsíc z důvodů nečekaného požáru u klíčového dodavatele, kdy vyhořela hala společnosti Novares CZ v Žebráku, která vyráběla plastové díly pro automobily. Současně se jedná o čtvrtou největší škodu způsobenou požárem na území České republiky, kde odhady šplhají k sumě 1,8 miliardy korun.
Toyota |
|
Škoda Auto v posledních třech letech také zažila několikaměsíční prodlevy ve výrobě. Od roku 2020 automobilkou zatřásly dvě odstávky a dvě omezení výroby. Většinou se jednalo o nedostatek čipů a dílů, naposledy letos v únoru. Přesto automobilka ve zprávě i za dotčené první čtvrtletí informuje o vzrůstu provozního zisku o 60 procent, ze 337 milionů na 542 milionů eur. Škodě Auto také stouply tržby z 5,1 na 6,8 miliardy eur, což znamená 30procentní nárůst.
Každé zastavení výroby v automobilkách má potenciálně významné dopady na ekonomickou situaci. Odborník společnosti EY pro automobilový sektor Petr Knap uvádí jako příklad Škodu Auto. „Automobilky a jejich dodavatelé představují zásadní část české ekonomiky. Třeba Škoda Auto představuje skoro tři procenta HDP ČR, a navíc její zastavení ovlivňuje podstatnou část dodavatelského řetězce včetně firem působících v Česku,“ uvádí.
Škoda Auto |
|
Dle Knapa může automobilce po týdenní odstávce chybět podle velikosti závodu až šest tisíc vozů. Při obnovování výroby může navíc továrna ještě nějakou dobu mít omezenou výrobní kapacitu. Opětovné zotavení může být pro továrny náročné logisticky i organizačně. „Navíc vám s odstávkami nabíhá rozhodující většina nákladů (včetně mzdových) a přicházíte o veškeré výrobní výkony a hrubou marži na vyrobeném automobilu. Dlouhodobější odstávka pak může znamenat významné prodloužení dodacích lhůt a ztrátu části trhu, pokud zákazníci budou preferovat značky s kratší dobou dodání,“ doplňuje Knap.
Knap se domnívá, že se už automobilky vracejí do „normálnějšího období“ a pozastavení výroby hrozí pouze v případě nepředvídatelné události podobné požáru v Žebráku. „Rozhodně bych nepředpokládal významný pokles podílu automotive na HDP,“ dodává.
Hyundai |
|