Opel omezuje výrobu v Rusku a bude propouštět

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Německá automobilka Opel se rozhodla prudce omezit výrobu ve své ruské továrně. Podnikne rovněž kroky ke snížení počtu jejích zaměstnanců. Firma tak reaguje na obtížné podmínky na ruském automobilovém trhu.

Opel v tříměsíčním období od srpna do října omezí výrobu ve své petrohradské továrně na pouhých 16 dnů. Nabídne rovněž zhruba čtvrtině z dvou tisíc zaměstnanců odstupné za dobrovolný odchod z podniku, napsala agentura Reuters.

„Rusko bylo v loňském roce naším třetím největším trhem po Británii a Německu,“ upozornil šéf Opelu Karl-Thomas Neumann. „Nyní se tento trh nachází v těžkých turbulencích,“ dodal. Opel je součástí největší americké automobilky General Motors. ta je jedním z hlavních automobilových exportérů do Ruska. Podíl na místním trhu ale společnosti od ledna spadl z devíti na 7,8 procenta.

Poptávku po autech v Rusku tlačí dolů zpomalení hospodářského růstu, za kterým stojí především negativní dopady ukrajinské krize. V srpnu tempo meziročního poklesu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut na ruském trhu podle podnikatelské asociace AEB zrychlilo na téměř 26 procent z červencových 23 procent. Pro zahraniční automobilky je problémem i klesajíci hodnota rublu. Ten vůči dolaru klesl od vypuknutí ukrajinské krize už o 15 procent.

Letošní vývoj ruského rublu vůči americkému dolaru

Graf 16. 9. 2014.Graf 16. 9. 2014. | lemesani@mf.cz

Opel přitom není první, kdo své aktivity v Rusku omezuje. Německý časopis Automobilwoche uvedl, že největší evropská automobilka Volkswagen snižuje produkci aut ve své továrně v ruské Kaluze, kde se vyrábějí rovněž vozy Škoda Fabia a Octavia.

A plány na omezení produkce a propuštění potvrdil také ruský výrobce Avtovaz. Vyrobit plánuje o 25 tisíc méně aut značky Lada, než si začátkem roku předsevzal.

Hrozí embargem

Pokles poptávky po automobilech se snaží ovlivnit Kreml. Jedním z nástrojů může být zavedení "šrotovného", které bude Rusy motivovat ke koupi nových automobilů.

Další z kroků, o kterých vláda mluvila, však může čísla prodeje aut srazit ještě více. Kreml totiž vyhrožoval, že pokud Spojené státy a Evropská unie uvalí na zemi další sankce, což se už stalo, Rusko by v reakci mohlo zakázat dovoz aut. Zatím ale Moskva mlčí. Například Opel však už oznámil, že postupně sníží závislost ruských továren od dílů, které byly vyrobené v Evropské unii.