Opel omezuje výrobu v Rusku a bude propouštět

Opel v tříměsíčním období od srpna do října omezí výrobu ve své petrohradské továrně na pouhých 16 dnů. Nabídne rovněž zhruba čtvrtině z dvou tisíc zaměstnanců odstupné za dobrovolný odchod z podniku, napsala agentura Reuters.
„Rusko bylo v loňském roce naším třetím největším trhem po Británii a Německu,“ upozornil šéf Opelu Karl-Thomas Neumann. „Nyní se tento trh nachází v těžkých turbulencích,“ dodal. Opel je součástí největší americké automobilky General Motors. ta je jedním z hlavních automobilových exportérů do Ruska. Podíl na místním trhu ale společnosti od ledna spadl z devíti na 7,8 procenta.
Poptávku po autech v Rusku tlačí dolů zpomalení hospodářského růstu, za kterým stojí především negativní dopady ukrajinské krize. V srpnu tempo meziročního poklesu prodeje nových osobních a lehkých užitkových aut na ruském trhu podle podnikatelské asociace AEB zrychlilo na téměř 26 procent z červencových 23 procent. Pro zahraniční automobilky je problémem i klesajíci hodnota rublu. Ten vůči dolaru klesl od vypuknutí ukrajinské krize už o 15 procent.
Letošní vývoj ruského rublu vůči americkému dolaru
Opel přitom není první, kdo své aktivity v Rusku omezuje. Německý časopis Automobilwoche uvedl, že největší evropská automobilka Volkswagen snižuje produkci aut ve své továrně v ruské Kaluze, kde se vyrábějí rovněž vozy Škoda Fabia a Octavia.
A plány na omezení produkce a propuštění potvrdil také ruský výrobce Avtovaz. Vyrobit plánuje o 25 tisíc méně aut značky Lada, než si začátkem roku předsevzal.
Hrozí embargem
Pokles poptávky po automobilech se snaží ovlivnit Kreml. Jedním z nástrojů může být zavedení "šrotovného", které bude Rusy motivovat ke koupi nových automobilů.
Další z kroků, o kterých vláda mluvila, však může čísla prodeje aut srazit ještě více. Kreml totiž vyhrožoval, že pokud Spojené státy a Evropská unie uvalí na zemi další sankce, což se už stalo, Rusko by v reakci mohlo zakázat dovoz aut. Zatím ale Moskva mlčí. Například Opel však už oznámil, že postupně sníží závislost ruských továren od dílů, které byly vyrobené v Evropské unii.