Outsourcing je na ústupu, velké firmy se snaží vše zvládat samy

General Motors se vyplatí vyrábět tam, kde prodává. Továrnu v texaském Arlingtonu čeká rozšíření

General Motors se vyplatí vyrábět tam, kde prodává. Továrnu v texaském Arlingtonu čeká rozšíření Zdroj: profimedia.cz

S vlnou outsourcingu je zřejmě konec. Firmy, které se po řadu let zbavovaly méně důležitých částí svého podnikání a předávaly je specializovaným dodavatelům, nyní obracejí a skupují je zpět.

Americký automobilový gigant General Motors koupil od Hewlett Packard své oddělení IT podpory, které firmě před několika lety sám prodal. Nissan začal ve vlastních továrnách vyrábět vozy Infinity, které dosud stavěla rakouská Magna Steyr. Novinka Aceru Aspire S7 je prvním počítačem za posledních deset let, který firma postavila jen s využitím vlastních sil. Dosud vyráběly 90 procent všech počítačů taiwanské firmy. To jsou jen některé příklady firem, které se k outsourcingu obrátily zády, píše server Manager Magazin.

Důvody mohou být různě. Především automobilky trpí přebytkem lidských zdrojů a stále se zkracujícími modelovými cykly, na které externí dodavatelé reagují pomalu. Studie společnosti McKinsey uvádí příklad automobilky Audi, která oproti roku 2001 vyrábí o 113 procent více variant svých vozidel, zatímco modelový cyklus se zkrátil o desetinu.

„Outsourcingový model GM pro IT byl drahý, méně efektivní a je již překonaný,“ prohlásil šéf koncernu Dan Akerson. Nezůstane přitom u původních 3000 původních zaměstnanců HP. GM své IT oddělení zvětší až na 10 tisíc lidí, aby se urychlil vývoj. Akerson dodal, že pomocí outsourcingu sice stále lze ušetřit, vnější IT oddělení ale pracuje pomaleji.

IT je stále důležitější

Obecně roste význam technologických inovací. „Pro mnoho organizací je IT oddělení mnohem důležitější než kdy předtím,“ předpověděl před několika měsíci pro E15.cz viceprezident Intelu Boyd Davis. „Například u výrobců aut mělo IT oddělení před několika lety pouze podporovat jejich podnikání a vytvářelo náklady. Dnes výrobci navrhují auta pomocí počítačových simulací a dokonce vám nabídnou připojení k internetu v novém autě. Oddělení IT se tedy stalo součástí vývoje i služeb, které se dostanou k zákazníkům. Takto strategické oddělení firmy třetí straně nesvěří,“ dodal.

Stoupající důležitost IT v automobilovém průmyslu lze doložit na příkladu hybridního vozu Chevrolet Volt. Podle McKinsey má jeho software o 10 milionů více řádek než řídící programy Boeingu 787 Dreamliner.

"Doma" se zvládají i jednorázové operace

Stejný trend se začíná prosazovat i v případě jednorázových záležitostí. Francouzská společnost PPR, pod níž spadá módní dům Gucci, nedávno prodala svůj podíl v africké distribuční společnosti CFAO, aniž by požádala o pomoc nějaké investiční banky. Transakci si vzalo na starost vlastní finanční oddělení PPR.

Snahu firem provádět více činností ve vlastní režii podpořily velké přírodní katastrofy poslední doby. Loňské zemětřesení v Japonsku a povodně v Thajsku narušily dodavatelské řetězce řady společností. Pět z deseti nejdražších přírodních katastrof historie se odehrálo po roce 2007. Některé společnosti se po těchto zkušenostech pokoušejí centralizovat výrobu. Podporují je v tom také stoupající náklady na dopravu a rychlejší změny chování zákazníků. Stejný trend posilují i vyšší automatizace výroby a prudce rostoucí mzdy pracovníků v Číně či Indii.