Panasonic prudce zvýšil zisk. Singapurcům prodá výrobu čipů

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: ctk

Japonskému elektronickému gigantu Panasonic, který se kvůli tlaku zejména korejské konkurence v uplynulých letech ponořil do hlubokých ztrát, zřejmě svítá na lepší časy. V posledním loňském čtvrtletí totiž víc než ztrojnásobil provozní zisk na téměř 117 miliard jenů (přes 23 miliard korun). Zároveň oznámil, že se dál zbavuje nevýdělečných dcer. Singapurské společnosti UTAC prodá své továrny na výrobu čipů v jihovýchodní Asii.

Zveřejněný zisk byl podpořen například silným prodejem elektroniky pro automobily. Již druhé čtvrtletí za sebou tak překonal očekávání analytiků. Firma potvrdila, že v celém finančním roce, který končí v závěru března, počítá s provozním ziskem 270 miliard jenů.

Panasonic prodá firmě UTAC továrny v Indonésii, Malajsii a Singapuru, finanční podmínky transakce však její aktéři neuvedli. Japonská společnost nyní vstupuje do závěrečné fáze rozsáhlé restrukturalizace, která ji má zbavit neziskových aktivit. Loni firma například oznámila, že se stáhne z trhu s chytrými telefony v Japonsku.

Vývoj akcií Panasoniku za poslední 4 roky:akcie Panasonikuakcie Panasoniku | Yahoo Finance

Předloni Panasonic také ohlásil odchod ze svého závodu v Žatci, kde vyráběl LCD obrazovky. V České republice má japonská společnost ještě další dva závody, a to v Plzni a v Pardubicích.

Panasonic, stejně jako ostatní japonští výrobci elektroniky, se potýká s jihokorejskou a čínskou konkurencí. Třeba na trhu s televizory získal přední postavení především korejský Samsung, který má díky své ziskovosti velké finanční zdroje na vývoj.

Sharpu pomáhají čínské objednávky

Další japonské koncerny v současnosti slaví střídavé úspěchy. Například Sharp aktuálně oznámil, že mu vzrostl hrubý zisk za poslední tři loňské měsíce o téměř šest procent na bezmála 50 miliard jenů, ačkoli analytici podle Reuteru původně očekávali pouze 35 miliard jenů.

Koncern zároveň díky silným objednávkám panelů od čínských výrobců smartphonů zvedl odhad provozního zisku pro celý finanční rok, který končí v březnu, z předchozích 80 miliard na 100 miliard jenů (kolem 20 miliard korun).

Naopak Sony už loni v říjnu snížila prognózu celoročního zisku o 40 procent na zhruba 30 miliard jenů (téměř šest miliard Kč). Předchozí prognóza počítala se ziskem 50 miliard.