Zisk před úroky, daněmi a odpisy (EBITDA) meziročně stoupl o 1,1 procenta na 38,5 milionu eur. Číslům pomohla výroba technologicky vyspělejších materiálů používaných v dětských plenách a dalších hygienických potřebách. Podíl těchto materiálů s vyšší přidanou hodnotou i marží na celkových tržbách ve výši 199 milionů eur se loni zvýšil z 20 na 28 procent.
Letos firma dál počítá s růstem ziskovosti. U ukazatele EBITDA čeká růst až o 22 procent.
Pegas sází na nové materiály, s jejichž nasazením do výroby počítá, i na plné zprovoznění závodu, který postavil v Egyptě. Ten zvedne roční výrobu o deset procent. „Pro letošek plánujeme, že egyptský závod pojede na 90 procent kapacity,“ tvrdí generální ředitel František Řezáč. Kapacitu má vyprodanou na tři roky.
Dlouhodobými kontrakty je pokryt i odběr celé české roční výrobní kapacity 90 tisíc tun textilií. Čtyři pětiny spotřebuje šest hlavních evropských výrobců hygienických potřeb.
František Řezáč: Na vývoj dáváme dva miliony eur
Pegas Nonwovens chce dál zvyšovat podíl technologicky vyspělých materiálů na tržbách. Jde jednak o superlehké materiály, jednak o měkké, na dotek příjemné a objemné materiály do hygienických potřeb. „Tady jsme velmi silní, protože máme technologii, jež kombinuje používání polypropylenu a polyetylenu, který je na povrchu a dává materiálům měkkost,“ říká František Řezáč, generální ředitel Pegasu Nonwovens.
E15: Spoléháte na to, že pokročilé materiály vám pomohou kompenzovat pokles cen u standardní produkce. O kolik se jejich ceny liší?
Důležité je, že tyto materiály s sebou nesou vyšší marži. Zajímavé jsou i v tom, že nám nabízejí možnosti pro optimalizaci. Když máte standardní materiál a vyrábíte ho několik let, neustále se optimalizují parametry, výkony či gramáže. Jednou ale narazíte na hranici, kdy už není moc co zlepšovat. Pokles cen se pak projeví i do hospodářského výsledku.
E15: U nových materiálů to neplatí?
Když se představí nový materiál, nastaví se cena, ale zároveň je určitá pravděpodobnost, že se provozní parametry budou časem vylepšovat, takže pokles ceny pak neznamená automaticky i pokles ziskovosti. Specializace. Pokročilé materiály jsou pro Pegas zajímavé vyššími maržemi
František Řezáč, generální ředitel Pegasu Nonwovens |
E15: Jak těžké je přicházet s technologickými novinkami?
Vyvíjíme nové produkty, které pak ve spolupráci se zákazníky zkoušíme uvádět do praxe. Ne každý projekt je úspěšný. U některých se ukáže, že materiál je výborný a dobře by se uplatnil na trhu, ale v průmyslovém měřítku nejde v tuto chvíli vyrábět.
E15: Kolik peněz dáváte na výzkum a vývoj?
Kolem dvou milionů eur, což je asi procento tržeb.