Pegasu klesl čistý zisk. Do vývoje investuje dva miliony eur

Pegas Nonwovens

Pegas Nonwovens Zdroj: ctk

Oslabení koruny loni srazilo čistý zisk českého výrobce netkaných textilií Pegas Nonwovens meziročně o 93,3 procenta na 1,4 milionu eur. „Intervence se nedotkla toků hotovosti. Jen jsme přecenili část aktiv, což se promítlo do čistého zisku. Reálný vývoj ukazuje zisk EBITDA,“ říká finanční ředitel Marian Rašík. Ten roste, a firma tak počítá, že letos zprovozní závod v Egyptě.

Zisk před úroky, daněmi a odpisy (EBITDA) meziročně stoupl o 1,1 procenta na 38,5 milionu eur. Číslům pomohla výroba technologicky vyspělejších materiálů používaných v dětských plenách a dalších hygienických potřebách. Podíl těchto materiálů s vyšší přidanou hodnotou i marží na celkových tržbách ve výši 199 milionů eur se loni zvýšil z 20 na 28 procent.
Letos firma dál počítá s růstem ziskovosti. U ukazatele EBITDA čeká růst až o 22 procent.

Pegas sází na nové materiály, s jejichž nasazením do výroby počítá, i na plné zprovoznění závodu, který postavil v Egyptě. Ten zvedne roční výrobu o deset procent. „Pro letošek plánujeme, že egyptský závod pojede na 90 procent kapacity,“ tvrdí generální ředitel František Řezáč. Kapacitu má vyprodanou na tři roky.

Dlouhodobými kontrakty je pokryt i odběr celé české roční výrobní kapacity 90 tisíc tun textilií. Čtyři pětiny spotřebuje šest hlavních evropských výrobců hygienických potřeb.

František Řezáč: Na vývoj dáváme dva miliony eur

Pegas Nonwovens chce dál zvyšovat podíl technologicky vyspělých materiálů na tržbách. Jde jednak o superlehké materiály, jednak o měkké, na dotek příjemné a objemné materiály do hygienických potřeb. „Tady jsme velmi silní, protože máme technologii, jež kombinuje používání polypropylenu a polyetylenu, který je na povrchu a dává materiálům měkkost,“ říká František Řezáč, generální ředitel Pegasu Nonwovens.

E15: Spoléháte na to, že pokročilé materiály vám pomohou kompenzovat pokles cen u standardní produkce. O kolik se jejich ceny liší?

Důležité je, že tyto materiály s sebou nesou vyšší marži. Zajímavé jsou i v tom, že nám nabízejí možnosti pro optimalizaci. Když máte standardní materiál a vyrábíte ho několik let, neustále se optimalizují parametry, výkony či gramáže. Jednou ale narazíte na hranici, kdy už není moc co zlepšovat. Pokles cen se pak projeví i do hospodářského výsledku.

E15: U nových materiálů to neplatí?

Když se představí nový materiál, nastaví se cena, ale zároveň je určitá pravděpodobnost, že se provozní parametry budou časem vylepšovat, takže pokles ceny pak neznamená automaticky i pokles ziskovosti. Specializace. Pokročilé materiály jsou pro Pegas zajímavé vyššími maržemi

František Řezáč, generální ředitel Pegasu
NonwovensFrantišek Řezáč, generální ředitel Pegasu Nonwovens | ctk

E15: Jak těžké je přicházet s technologickými novinkami?

Vyvíjíme nové produkty, které pak ve spolupráci se zákazníky zkoušíme uvádět do praxe. Ne každý projekt je úspěšný. U některých se ukáže, že materiál je výborný a dobře by se uplatnil na trhu, ale v průmyslovém měřítku nejde v tuto chvíli vyrábět.

E15: Kolik peněz dáváte na výzkum a vývoj?

Kolem dvou milionů eur, což je asi procento tržeb.