Podvody s emisemi se prý Francie netýkají, mají to potvrdit náhodné testy

Volkswagen Design Vision GTI

Volkswagen Design Vision GTI Zdroj: Volkswagen

Od příštího týdne se ve Francii začnou na pozadí skandálu Volkswagenu provádět náhodné testy na stovce aut různých výrobců, která se v zemi prodávají. Auta ke kontrole budou vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise. Oznámila to dnes francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová.

Na testech se dohodla vláda s představiteli všech domácích a zahraničních výrobců, kteří prodávají svá auta ve Francii. Cílem testů je ukázat, že podvody, jaké se vyčítají německé automobilce Volkswagen, se aut ve Francii netýkají, vysvětlila ministryně ve francouzské rozhlasové stanici Europe 1.

Royalová současně odmítla žádost vedoucí představitelky místních ekologických aktivistů Emmanuelly Cosseové, aby se ve Francii do roku 2025 zakázala všechna auta s naftovými motory. Zdůraznila, že je pro postupné omezování naftových aut a velké investice do elektrických aut, ale požadavek Cosseové by podle ministryně poškodil Francii. V zemi totiž auta s naftovými motory tvoří polovinu všech vozidel.

„Nelze řešit tak vážné problémy vyhlašováním ideologických sloganů na úkor francouzských zájmů,“ prohlásila Royalová, bývalá dlouholetá životní partnerka nynějšího francouzského socialistického prezidenta Françoise Hollandea.

Americké úřady nedávno Volkswagen obvinily, že v USA vybavila téměř půl milionu aut zařízením pro obcházení emisních testů, a německý podnik pak přiznal, že tento software instaloval do celkem 11 milionů svých vozů. Firmě za to v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun) a začalo tam proti ní trestní vyšetřování; skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země.

Postoj zemí ke krizi v německém Volkswagenu
Austrálie

Australský regulátor uvedl, že prozkoumá, zda se kauza kolem emisí netýká také vozů značky Volkswagen prodaných na zdejším trhu.
Británie

Britský ministr dopravy Patrick McLoughlin uvedl, že vláda hodlá spolupracovat s výrobci vozidel, aby zajistila rozšíření podvodů s emisemi v automobilovém průmyslu.
Česká republika

Škoda Auto a Volkswagen prodaly v letech 2009 až 2013 přes 150 tisíc nových vozů, z nichž značná část měla agregáty TDI typu EA 189, kterých by se mohl týkat problém s obcházením měření. Do prodejů jsou však zahrnuty i motory, kterých se problém netýká, uvedl Svaz dovozců automobilů a automobilky. Podle analytiků by ale kauza neměla mít zásadní vliv na české hospodářství.
Evropská unie

Evropská komise požádala členské státy unie, aby prošetřily kolik vozů může být kauzou zasaženo. Regulační orgány unie uvedly, že jsou v kontaktu s automobilkou VW i americkými úřady a vyzvaly státy unie, aby dohlédly na přísné dodržování emisních limitů.
Francie

Ve Francii se začnou na pozadí skandálu provádět náhodné kontroly na stovce aut různých výrobců, která se v zemi prodávají. Auta ke kontrole budou vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise. Francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová zároveň požádala americké úřady o další informace o případu.
Indie

Přistoupila také ke kontrole vozidel značky VW.
Itálie

Země zahájí vlastní vyšetřování celé kauzy a hodlá zkontrolovat tisíc vozů značky VW.
Jižní Korea

Ministerstvo životního prostředí uvedlo, že bude prošetřovat 4000 až 5000 automobilů Volkswagen Jetta, Golf a Audi A3 vyrobených v letech 2014 a 2015.
Mexiko

Země bude kontrolovat vozy VW, v případě zjištění nedostatků zahájí příslušné kroky.
Německo

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt potvrdil, že automobilka manipulovala s měřením i v Evropě. Ministerstvo dále uvedlo, že pošle do VW vyšetřovací komisi, která bude mluvit s výkonnými šéfy společnosti a vyžádá si příslušné dokumenty.
Nizozemsko

Země žádné samostatné kontroly vozů neplánuje.
Norsko

Norský národní úřad pro vyšetřování a stíhání hospodářské a environmentální kriminality oznámil, že norská policie zahájí vyšetřování, zda emisní skandál Volkswagenu neporušuje zákony v Norsku. Mimo jiné chce zjistit, zda vozy s naftovým motorem, u kterých bylo možné manipulovat s emisními měřeními, byly dovážené i do Norska.
Rusko

Ruský regulátor si vyžádal informace od VW o dieselových motorech automobilky.
Španělsko

Ministr průmyslu, energetiky a cestovního ruchu José Manuel Soria prohlásil, že počká na další informace z Volkswagenu, a dodal, že doufá, že kauza nebude mít vliv na nedávno avizované investice VW ve Španělsku.
Švédsko

Ve Švédsku byly právě dokončeny roční kontroly emisí, nicméně země nevyloučila další přísné kontroly vozů VW v příštím roce.
Švýcarsko

Švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů s naftovými motory, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku.