Pomoc z Číny a Paříže: Dohoda o záchraně PSA je na spadnutí

Výrobní linka společné továrny PSA a Dongfengu v čínském Šen-čenu

Výrobní linka společné továrny PSA a Dongfengu v čínském Šen-čenu Zdroj: PSA

Čínská automobilka Dongfeng vstupuje do francouzského výrobce PSA Peugeot Citröen. Prodej části PSA, na němž se bude podílet i francouzská vláda, by měl ztrátové automobilce přinést potřebné finance pro přežití. Poté, co s prodejem souhlasila rodina Peugeotů, už chybí jen formální podpis dohody, tvrdí zdroje agentury Reuters.

Druhá největší čínská automobilka koupí 14 procent akcií PSA za 800 milionů eur, stejný podíl za stejnou částku získá stát. Nynějším akcionářům navíc PSA nabídne nové akcie v hodnotě tří miliard eur. Získané finance automobilce umožní přežít poté, co bude muset příští rok vrátit státní pomoc ve výši sedmi miliard eur, kterou obdržela skrze svou leasingovou divizi. Dongfeng se na vstup do PSA už připravuje, firma pozastavila obchodování svých akcií na burze v Hong Kongu.

Rodina Peugeotů tak po více než dvou stoletích přichází o kontrolu nad automobilkou, která vznikla v roce 1810 jako výrobce nářadí a mlýnků na kávu. Klan, který zatím drží 25 procent akcí a 38 procent hlasovacích práv umožňujících vetovat jakýkoli návrh, několik měsíců váhal, zda má čínskou nabídku přijmout. Rodina se rozdělila na dva tábory kolem odpůrce dohody a předsedy představenstva Thierryho Peugeota, jeho bratranec a správce rodinného majetku Robert Peugeot jí naopak byl nakloněn.

PSA patří mezi nejvíce postižené krizí na evropském automobilovém trhu, která trvá už šest let. Jen v roce 2012 automobilka kvůli financování ztrátového provozu přišla o tři miliardy eur a předpokládá se, že výsledek za loňský rok bude podobný. Automobilka podle kritiků propásla už dvě dřívější možnosti na uzavření strategického partnerství s BMW a Mitsubishi, další tvrdí, že dohoda s Dongfengem nemá dlouhodobý smysl a výhodnější by bylo prodat finanční divizi či výrobce autodílů Faurecia.

Zatím není jasné, zda bude dohoda PSA s Dongfengem zahrnovat i přístup Číňanů k francouzskému know-how. Tomu se ale evropské automobilky obvykle brání. Například automobilka Geely po koupi Volva v roce 2010 získala pouze přístup k platformě, kterou už Švédové považovali za zastaralou, a to ještě po vleklých jednáních. Zdá se tedy nepravděpodobné, že by Dongfeng, který získá jen zlomek akcií PSA, dosáhl podobného úspěchu.

Úspěšná expanze v Číně
Francouzská automobilka poprvé vstoupila na čínský trh v roce 1985. Společný podnik s místní vládou v Kantonu se sice o 12 let později rozpadl, to už několik let ale běžela spolupráce s Dongfeng. Automobilka se sídlem ve městě Wu-chan rychle expanduje. Zatímco v prvních letech výroby vyráběla několik tisíc vozů, odhady za loňský rok hovoří o půl milionů prodaných automobilů.