Právní dozvuky pandemie. České dráhy chtějí po Škodě Transportation 600 milionů

Vozy RegioPanter

Vozy RegioPanter Zdroj: ČTK

Ondřej Souček

Je to jen pár měsíců, co definitivně skončil více než desetiletý soudní spor mezi Českými drahami a Škodou Transportation, a právníci obou stran už jsou opět v akci. Podle zjištění e15 státní dopravce na konci roku 2023 podal na strojírny tři žaloby, v nichž se domáhá zaplacení celkem stamilionové smluvní pokuty. První soudní jednání má proběhnout už příští týden. Spor se, stejně jako u minulé kauzy, týká zpoždění dodávek vozů.

Do výroby zasáhla pandemie

Soud bude posuzovat důvody zpoždění u celkem tří zakázek, jež v souhrnu vyšly na miliardy korun. Konkrétně jde o objednávku 31 jednotek RegioPanter, 50 vozů Interjet a pět jednotek s označením Push Pull. Všechny mají jedno společné – jejich výroba spadá do období pandemie a velkých uzávěr, což je také argument Škody Transportation, proč nemohla vozy dodat včas.

Škoda Transportation se ke sporu nechce vyjadřovat. Z veřejných zdrojů lze nicméně dohledat, že ke všem třem sporům přistupuje stejně a odkazuje se na vyšší moc. „Převážná část prodlení s dodávkou jednotek vznikla v důsledku okolností vylučujících odpovědnost,“ píše ve výroční zprávě za rok 2023 Škoda Transportation.

O moc konkrétnější nejsou ani České dráhy. „Lze uvést, že uplatňujeme smluvní sankce u dodavatelů, pokud dojde k porušení smluvních závazků, především v oblasti termínů dodávek zasmluvněných vozidel. Smluvní pokuty jsou zpravidla limitované deseti procenty celkové ceny zakázky. Pakliže nedojde k dohodě na uhrazení smluvních sankcí ze strany výrobců, brání České dráhy své zájmy soudní cestou,“ napsal mluvčí státní společnosti Filip Medelský.

Podle něj je nutné spor chápat i v kontextu závazků samotného dopravce – tedy Českých drah. „Pořizování nových vozidel je odvozeno od smluv s objednateli veřejné dopravy. A v případě, kdy nedojde k včasnému dodání vozidel od výrobce a následně k nasazení tohoto vozidla do provozu, objednavatelé vystavují smluvní sankce nám jako dopravci za nedodržování smluvních standardů,“ dodává Medelský s tím, že firmě tím zákonitě vzniká finanční újma.

Spory bude obvodní soud pro Prahu 1 řešit odděleně. V souhrnu přitom Dráhy požadují přes 617 milionů korun. První jednání, které se týkalo žaloby za pozdní dodání Interjetů, už mělo proběhnout na konci ledna. Soudkyně ho ale odložila na neurčito. Další budou následovat v nejbližších dnech a měsících. Pokud však strany neuzavřou smírčí dohodu, definitivní výsledek sporu lze očekávat až v průběhu několika let. 

Na konci listopadu Škoda Transportation odešla vítězně z podobného sporu. České dráhy si v roce 2004 u Škody objednaly dvacet lokomotiv, které měly převzít roku 2009. První stroje ale dopravce dostal až v roce 2013. 

I tehdy se Dráhy dožadovaly pokuty za pozdní dodávku. Škoda však zpoždění obhajovala změnou předpisů během vývoje lokomotiv a s požadavkem na inflační doplatek kupní ceny se naopak obrátila na arbitrážní soud. Ten jí dal za pravdu, s čímž Dráhy nesouhlasily, a následovalo mnohaleté vleklé řízení. Letos v lednu ČTK přinesla informaci, že dopravce neuspěl s ústavní stížností a že inflační doplatek ve výši 1,2 miliardy korun je oprávněný.