Problém s emisním softwarem u velkých vozů VW se týká 85 tisíc aut

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu

Znak Volkswagenu na známé tepelné elektrárně ve Wolfsburgu Zdroj: High Contrast, Wikimedia Commons (CC BY 3.0 DE)

Americké úřady budou dál vyšetřovat údajnou manipulaci s emisemi u větších naftových vozů ze skupiny Volkswagen, přestože firma ani německé úřady to za žádný problém nepovažují. Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) uvedla, že software, který považuje za problematický, je podle sdělení firmy v celkem 85 tisících vozech vyrobených od roku 2009.

EPA na počátku listopadu německou skupinu obvinila, že nejméně 10 tisíc velkých naftových automobilů skupiny v USA bylo vybaveno pomocným zařízením pro regulaci emisí. To prý maskovalo skutečnost, že auta vypouštějí do ovzduší až devítinásobek povoleného množství oxidů dusíku. Do té doby se vyšetřování soustředilo na menší dieselové vozy, u nichž Volkswagen manipulaci s testy emisí přiznal.

Automobilka nové obvinění agentury amerických úřadů okamžitě odmítla. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) pak sdělil, že software, který Volkswagen podle amerických úřadů využíval k manipulaci s emisemi u luxusních vozů, nepovažuje za závadný ani nelegální.

Zástupci Volkswagenu agentuře EPA sdělili, že software, který vyšetřuje, je na dalších 75.000 vozech. Týká se všech vozů s třílitrovými naftovými motory z modelových let 2009 a 2017 značek Volkswagen, Audi a Porsche.

Pomocné zařízení je prý legální

Mluvčí dceřiné automobilky Audi Brad Stertz sdělil, že pomocné zařízení AECD je v Evropě legální. Jde podle něj pouze o to, že Audi a Volkswagen „náležitě neoznámily regulačním úřadům“ jeho přítomnost ve vozech pro americký trh. Úřady v USA nyní zkoumají, zda tato skutečnost znamená, že Volkswagen záměrně podváděl.

Volkswagen uvedl, že jeho luxusní naftové automobily prodávané v Evropě jsou vybaveny stejným softwarem a ten podle firmy neporušuje regulační pravidla v Evropě ani ve Spojených státech. Tato technologie podle firmy zajišťuje, aby katalyzátory rychle po nastartování studeného motoru dosáhly provozní teploty.

Volkswagen již v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut s objemem motoru až dva litry instaloval software umožňující manipulovat s měřením emisí. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Volkswagenu vyprší konečný termín, do něhož má kalifornským úřadům předložit plán na úpravu téměř půl milionu vozů se softwarem umožňujícím falšování testů emisí. Zástupci Volkswagenu se podle agentury AP kvůli tomu sešli s činiteli EPA a kalifornského úřadu pro ochranu ovzduší.