Problémové motory montovala i Škoda. VW vyčlenil na pokutu miliardy

Údaje o emisích napsané na boku naftového vozu Volkswagen Passat na letošním frankfurtském autosalonu

Údaje o emisích napsané na boku naftového vozu Volkswagen Passat na letošním frankfurtském autosalonu Zdroj: ctk/AP

Automobilka Volkswagen kvůli skandálu s falšováním emisí zhoršila výhled hospodaření a ve třetím čtvrtletí si dá stranou 6,5 miliardy eur, aby měla na zaplacení očekávané vysoké pokuty. Koncern přiznal, že softwarem určeným k falšování testů emisí bylo po světě vybaveno 11 milionů aut. Problematické naftové motory dříve montovala také Škoda. Volkswagen začaly vyšetřovat i další státy, akcie firmy dál padají. Zároveň se objevily spekulace o odvolání šéfa skupiny Martina Winterkorna.

Automobilka oznámila, že software k falšování údajů mají instalována všechna auta vybavená motorem typu EA 189. „Tento typ motoru vykazuje odchylky při testech a reálném provozu,“ napsal koncern v tiskovém prohlášení. Zdůraznil ale, že software nemá žádný vliv na ovládání a jízdní vlastnosti aut ani na jejich spotřebu.

Ve USA, kde skandál s emisemi vypukl, byl software odhalen u některých vozů Volkswagen a Audi. „Vnitřní vyšetřování zatím dospělo k závěru, že tento software pro ovládání motoru je instalován také u dalších vozidel s naftovým pohonem spadajících do skupiny Volkswagenu,“ uvedl však dnes koncern.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady. Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.

Motory používala i Škodovka

České ministerstvo dopravy v současnosti řeší, jak se k celé záležitosti postaví. „Ve středu během dopoledne o této věci budeme jednat,“ řekl mluvčí úřadu Zdeněk Neusar. Tuzemská značka Škoda, která patří do koncernu Volkswagen a která u svých vozů používá téměř shodné motory TDI jako Volkswagen a Audi v USA, uvedla, že problematické motory se používaly u starších modelů.

„Také Škoda Auto používala motory řady EA 189 skupiny Volkswagen a ve vozech Škoda byly tyto motory instalovány. Důležité je, že všechny aktuální modely značky, nabízené v EU, jsou bez výjimky vybaveny motory odpovídajícími požadavkům normy Euro 6 a splňujícími požadavky předpisů a zákonů v oblasti životního prostředí. Odchylky v laboratorním měření emisí byly zaznamenány u motorů starší generace EA 189,“ řekl mluvčí automobilky Jozef Baláž.

Podle ekonoma Deloitte Davida Marka má Škoda Auto na tuzemském automobilovém průmyslu podíl asi 33 procent a na celkové průmyslové výrobě 4,6 procenta. Firma vytváří 1,5 procenta českého HDP a téměř 13 procent HDP Středočeského kraje.

Skončí Winterkorn?

Dozorčí rada německé automobilky Volkswagen údajně chce v souvislosti s aférou odvolat generálního ředitele skupiny Martina Winterkorna. S odvoláním na zdroje z dozorčí rady to napsal německý list Taggesspiegel. Winterkorna má podle něj nahradit nynější výkonný ředitel automobilky Porsche Matthias Müller (62). Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu označil za „nesmysl“.

Rada má rozhodnout o osobě výkonného šéfa koncernu na páteční schůzce, kde měla původně jednat o návrhu prodloužit pracovní smlouvu s Winterkornem o dva roky. Ve středu bude jednat o krizi vzniklé případem emisí její šestičlenný výkonný výbor. Podle některých analytiků bude muset Winterkorn odejít. Člen dozorčí rady Olaf Lies připustil, že skandál bude mít určitě nějaké personální dopady.

Vyšetřování po celé Evropě

Podle francouzského ministra financí Michela Sapina se musí vyšetřování provést na evropské úrovni. „Jsme evropský trh a máme evropská pravidla. Právě toto je třeba respektovat. Právě toto bylo porušeno ve Spojených státech,“ řekl politik. Britský ministr dopravy Patrick McLoughlin vyzval EK, aby začala neodkladně vyšetřovat problém měření emisí. Německá kancléřka Angela Merkelová vyzvala k plné transparentnosti a k rychlému objasnění celého případu.

Německo ministerstvo dopravy pošle tento týden do Volkswagenu vyšetřovací komisi, která bude mluvit s výkonnými šéfy společnosti a vyžádá si příslušné dokumenty. „Naše komise bude zkoumat, zda vozy, o nichž se hovoří, byly vyráběny a testovány podle německých a evropských předpisů,“ sdělil ministr dopravy Alexander Dobrindt.

EK ale zatím jednoznačné stanovisko nemá. „Bereme tu záležitost velmi vážně,“ řekla mluvčí komise Lucia Caudetová. „Vyšetřuje se ve Volkswagenu, v USA a v Německu. Proto je předčasné se vyjadřovat k tomu, zda jsou nějaká konkrétní opatření nutná i v Evropě,“ sdělila.

Vyzvala ale státy, aby přísně dohlédly na dodržování emisních předpisů u svých výrobců. To, že výrobci automobilů uvádějí u dieselových vozů nižší než skutečné emise zejména u toxických oxidů dusíku, se všeobecně ví a EK již kvůli tomu několik let pracuje na zlepšení testovacích postupů, zejména na jejich vyvedení z laboratoři do skutečného provozu.

Podle specializovaného serveru Auto.cz se odborníci na diagnostiku vozidel setkávají se snahou ovlivnit měření emisí napříč všemi automobilovými značkami a skandál u VW může být jen špičkou ledovce. Podle diagnostické firmy IHR-Technika se u některých vozů například chovají při měření emisí nezvykle systémy recirkulace výfukových plynů EGR, u jiných zase zařízení na vstřikování močoviny AdBlue.

Software, který německá automobilka instalovala do naftových vozů Audi a Volkswagen, umožňuje při testování emisí skrýt skutečné hladiny vypouštěných oxidů dusíku. Firma teď kvůli skandálu musí v USA svolat do servisů zhruba půl milionu aut, americké ministerstvo spravedlnosti podle médií rovněž nařídilo policejní vyšetření případu. Volkswagen už se k provinění přiznal.

Podezření mají i Švýcaři

Skandál se mezitím šíří po světě. Jižní Korea dnes oznámila, že překontroluje emise tří modelů značek VW a Audi s naftovými motory, které se prodávají na tamním trhu. Švýcarský spolkový silniční úřad oznámil, že prošetřuje, zda stejný typ vozů s naftovými motory, který automobilka prodávala v USA, se neprodával i ve Švýcarsku. Italské ministerstvo dopravy oznámilo, že zahájí vlastní vyšetřování.

Automobilky propagují diesely jako „čistší“, protože mají o něco nižší emise netoxického oxidu uhličitého, emise zdraví skutečně škodlivého oxidu dusičitého ale u těchto aut bývají podstatně vyšší než u benzinových vozů, většinou jsou nad údaji, které automobilky předkládají, a často výrazně překračují stanovené limity. Je to přitom problém zvláště Evropy, kde se diesely podílejí na prodeji nových vozů více než 50 procenty, zatímco v USA jde o necelé jedno procento trhu.

Akcie VW padají, skandál může mít dopad na celé odvětví
Skandál může mít fatální dopad nejen na kurz akcií společnosti, ale i na celé odvětví. Shodli se na tom dnes analytici oslovení ČTK. Přestože se s akciemi Volkswagenu na pražské burze neobchoduje, vlastní je tisíce Čechů za celkem stovky milionů korun. Akcie automobilky ztratily za dva dny téměř 40 procent hodnoty. Dnes jejich cena klesla až na 105 eur za akcii.
Hlavní ekonom společnosti Colosseum František Bostl nevylučuje propad ceny i na krizová minima z roku 2009, tedy k 30 eurům za akcii. Byla podle něj pošramocena pověst firmy a reálně hrozí objevení případných dalších pochybení na ostatních trzích. Investorům proto nedoporučuje akcie VW nakupovat. „S nákupem ostatních německých značek bych také počkal, až utichne aktuální panika,“ uvedl.
„V tuto chvíli se tak diskuze začínají odvíjet ne směrem, jestli bude situace likvidační pro Volkswagen, ale zda není vzhledem k tomu, co všechno se následně spustí v rámci sektoru i ekonomik, automobilka dalším Lehman Brothers,“ uvedla analytička skupiny Roklen Lenka Dvořáková. Od pátečního závěru burzovního obchodování tržní hodnota společnosti klesla o 14,6 miliardy eur, připomněla.
Vzhledem k hrozbě dominovému efektu aféry je velmi těžké říci, kde se kurz akcií zastaví, řekl analytik BH Securities Petr Hlinomaz. Dno kurzu není vidět, snad získá větší klid pod hranicí 100 eur. „Tato kauza by mohla obletět celý svět a měla by mít odezvu v předpisech, regulaci a kontrolách automobilového průmyslu napříč celým světem, pakliže se ukáže, že jde o cílené obcházení předpisů,“ dodal.
Vedle přímých nákladů souvisejících s pokutou a opravami vozů, je pro Volkswagen velkou ranou ztráta dobré pověsti, dodal analytik firmy Cyrrus Jiří Šimara. Trh v USA přitom hrál dominantní roli v plánech automobilky stát se do roku 2018 největším výrobcem osobních vozů na světě. Tyto plány budou muset být přehodnoceny vzhledem k tomu, že se američtí spotřebitelé budou kvůli současné zkušenosti držet od značky VW raději dál, podotkl.