Prodeje PSA klesly nejníže za 20 let. Z krize mají automobilku vytáhnout Číňané

Citroen C1 na výrobní lince kolínské automobilky

Citroen C1 na výrobní lince kolínské automobilky Zdroj: TPCA

Krize francouzské automobilky PSA Peugeot Citröen pokračuje, prodeje loni klesly o pět procent na 2,82 milionu vozů. Vedení firmy schválilo záchranný plán, který má přinést peníze prostřednictvím prodeje akcií čínské automobilce Dongfeng a francouzskému státu.

V Evropě, kde automobilka prodá více než polovinu svých vozů, dosáhl propad 7,3 procenta. Další ztráty firma nahromadila kvůli sankcím USA vůči Íránu, které jí neumožnily vyvézt 144 tisíc v zemi vyrobených vozů. Prodeje naopak silně posilovaly v Číně a Latinské Americe.

PSA je jedním z evropských výrobců, kteří nejvíce doplatili na šest let trvající propad automobilového trhu. Ten se sice už zvedá z dvacetiletého dna, na svých ziscích to ale automobilky pocítí až časem.

Firma nutně potřebuje finanční injekci, kromě předpokládaných nákladů na restrukturalizaci totiž loni podle odhadů prodělala 1,5 miliardy eur. Dozorčí rada proto na jednání v neděli večer schválila prodej části automobilky, uvedl zdroj agentury Reuters.

Automobilka plánuje navýšení kapitálu o tři miliardy eur. Dongfeng a Francie následně koupí po 14 procentech akcií za cenu mezi 7,5 a 8 eury za akcii, píše deník Les Echos. Dohromady PSA získá okolo 1,5 miliardy eur.

Akcie PSA v posledních pěti letechAkcie PSA v posledních pěti letechAkcie PSA v posledních pěti letech | Yahoo Finance

Podle francouzského ministra financí Pierra Moscovici musí PSA zůstat francouzskou automobilkou. „Stát je obzvláště obezřetný, udělá vše a využije svého vlivu, aby PSA zůstala velkou francouzskou automobilkou,“ řekl rozhlasové stanici Radio J.

Kvůli vydání nových akcií klesne podíl rodiny Peugeotů ze současných 25 na 14 procent. Kvůli tomu se navýšení kapitálu dlouho bránil předseda představenstva Thierry Peugeot. Plán naopak podporuje jeho bratranec a správce rodinného jmění Robert Peugeot.