Průlom: nová lokomotiva Škoda může do Německa

lokomotiva Škoda 109E Emil Zátopek

lokomotiva Škoda 109E Emil Zátopek Zdroj: Skoda Transportation

Vedení plzeňské Škody Transportation si konečně může oddechnout. Nová lokomotiva 109E, zvaná Emil Zátopek, získala po letech snažení svolení od německého drážního úřadu (EBA) k provozu v Německu. Může tak na celou německou železniční síť, a to s využitím rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Škoda tak mimo jiné odvrátila fiasko, které v případě neschválení hrozilo; s lokomotivami totiž počítají České dráhy od prosince pro hamburské expresy.

V Německu se tak pro Škodu završilo několikaleté schvalovací martyrium, kterým si firma prošla i ve zbylých sousedních zemích a v Maďarsku. Neustálé oddalování německého úřadu dokonce vedení Škody označilo před nedávnem za papírovou válku.

„Zejména EBA je v procesu schvalování naprosto nekompromisní a často v technickém posuzování jde až do nejmenších detailů,“ uvedl hlavní inženýr Škody pro kolejová vozidla Petr Špalek. Celý projekt má několik let zpoždění, což mimo jiné vedlo k arbitráži mezi Škodou a Českými drahami, ve které jde o miliardové odškodné. Dodávku 20 lokomotiv za 2,4 miliardy korun měly dráhy převzít do majetku v roce 2009, první stroje ale převzaly až v roce 2013.

Lokomotiva Škoda 109ELokomotiva Škoda 109E | Skoda Transportation

Podle Škody jde zpoždění na vrub změny norem TSI, což firma považuje za zásah vyšší moci. Desítky tisíc vývojových hodin prý hodila do stoupy. Dráhy tento výklad neuznávají a žádají smluvní penále. Certifikát TSI získala škodovácká lokomotiva jako druhá na světě v roce 2013, první byl stroj Vectron od Siemensu.

Definitivní razítko od EBA, které nebývá vůbec samozřejmé, Škodě otevírá dveře na německý trh. Firma mimo jiné může bez obav pokračovat v projektu dodávky šesti elektrických vlaků pro DB Regio, s jejichž nasazením se počítá od konce roku 2016 v Bavorsku. Zakázka má hodnotu 2,6 miliardy korun, Škoda ji považuje za klíčovou referenci pro západní trhy. „Celý proces byl velmi náročný, ale jsem rád, že česká lokomotiva je jednou z prvních High Speed lokomotiv na světě, která tato povolení získala,“ doplnil generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignačák.

Lokomotiva 109E (Emil Zátopek)
- u Českých drah označená jako řada 380
- třísystémový vysokorychlostní stroj, rychlost v komerčním provozu až 200 km/h
- vývoj stál téměř miliardu
- lokomotivu protíná 30 kilometrů kabelů a přes deset tisíc el. spojů
- při stavbě byly využity vláknové kompozity (jako u F1)
- stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut
- při nárazu v rychlosti 110 km/h do patnáctitunové cisterny zůstane kolem strojvedoucího nepoškozený prostor