Průlom: nová lokomotiva Škoda může do Německa | E15.cz

Průlom: nová lokomotiva Škoda může do Německa

lokomotiva Škoda 109E Emil Zátopek
lokomotiva Škoda 109E Emil Zátopek
• 
ZDROJ: Skoda Transportation

Jan Šindelář

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Vedení plzeňské Škody Transportation si konečně může oddechnout. Nová lokomotiva 109E, zvaná Emil Zátopek, získala po letech snažení svolení od německého drážního úřadu (EBA) k provozu v Německu. Může tak na celou německou železniční síť, a to s využitím rychlosti až 200 kilometrů v hodině. Škoda tak mimo jiné odvrátila fiasko, které v případě neschválení hrozilo; s lokomotivami totiž počítají České dráhy od prosince pro hamburské expresy.

V Německu se tak pro Škodu završilo několikaleté schvalovací martyrium, kterým si firma prošla i ve zbylých sousedních zemích a v Maďarsku. Neustálé oddalování německého úřadu dokonce vedení Škody označilo před nedávnem za papírovou válku.

„Zejména EBA je v procesu schvalování naprosto nekompromisní a často v technickém posuzování jde až do nejmenších detailů,“ uvedl hlavní inženýr Škody pro kolejová vozidla Petr Špalek. Celý projekt má několik let zpoždění, což mimo jiné vedlo k arbitráži mezi Škodou a Českými drahami, ve které jde o miliardové odškodné. Dodávku 20 lokomotiv za 2,4 miliardy korun měly dráhy převzít do majetku v roce 2009, první stroje ale převzaly až v roce 2013.

Lokomotiva Škoda 109E Autor: Skoda Transportation

Podle Škody jde zpoždění na vrub změny norem TSI, což firma považuje za zásah vyšší moci. Desítky tisíc vývojových hodin prý hodila do stoupy. Dráhy tento výklad neuznávají a žádají smluvní penále. Certifikát TSI získala škodovácká lokomotiva jako druhá na světě v roce 2013, první byl stroj Vectron od Siemensu.

Definitivní razítko od EBA, které nebývá vůbec samozřejmé, Škodě otevírá dveře na německý trh. Firma mimo jiné může bez obav pokračovat v projektu dodávky šesti elektrických vlaků pro DB Regio, s jejichž nasazením se počítá od konce roku 2016 v Bavorsku. Zakázka má hodnotu 2,6 miliardy korun, Škoda ji považuje za klíčovou referenci pro západní trhy. „Celý proces byl velmi náročný, ale jsem rád, že česká lokomotiva je jednou z prvních High Speed lokomotiv na světě, která tato povolení získala,“ doplnil generální ředitel Škoda Transportation Tomáš Ignačák.

Lokomotiva 109E (Emil Zátopek)
- u Českých drah označená jako řada 380
- třísystémový vysokorychlostní stroj, rychlost v komerčním provozu až 200 km/h
- vývoj stál téměř miliardu
- lokomotivu protíná 30 kilometrů kabelů a přes deset tisíc el. spojů
- při stavbě byly využity vláknové kompozity (jako u F1)
- stěna mezi kabinou a strojovnou odolá požáru 15 minut
- při nárazu v rychlosti 110 km/h do patnáctitunové cisterny zůstane kolem strojvedoucího nepoškozený prostor

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.