Rodí se automobilka. A hned sedmá největší na světě

Šéf koncernu Chrysler Fiat Sergio Marchionne

Šéf koncernu Chrysler Fiat Sergio Marchionne Zdroj: CC-BY-3.0: Dgtmedia - Simone - Wikimedia Commons

Katastrofa pro Itálii! Radost pro Fiat. Tak pohlíželi někteří akcionáři na výsledek hlasování mimořádné valné hromady Fiatu v Turínu. Bylo na ní schváleno spojení Fiatu a Chrysleru a vznik nové automobilky s názvem Fiat Chrysler Automobiles (FCA).

Fiat získal plnou kontrolu nad Chryslerem již na začátku roku, jeho představitelé ale s napětím čekali na rozhodnutí akcionářů. To nyní umožní na říjen plánované uvedení akcií FCA na newyorskou burzu.

Zatímco Sergio Marchionne, šéf skupiny, byl nadšený: „Budeme se moci lépe měřit s těžkými váhami, jako jsou General Motors, Volkswagen a Toyota. Bez tohoto spojení by Fiat v dnešní globalizované době nepřežil,“ – tak někteří akcionáři neskrývali zklamání. „Zúčastnil jsem se pohřbu,“ řekl Reuters Marco Bava.

Sídlo v Nizozemsku

Po 115 letech největší národní výrobce, ikona italského průmyslu, opouští Turín. Nová společnost bude mít právní sídlo v Nizozemsku a daňové ve Velké Británii. Proti spojení hlasovalo jen osm procent akcionářů.

Největšího investora Fiatu, holdingovou společnost Exor rodiny Agnelliů, zastupoval na valné hromadě John Elkann. „Rodina Agnelliů je i přes spekulace velkým podporovatelem nové automobilky FCA.“ Narážel tak na zprávy, které se objevily v měsíčníku Manager Magazin a deníku Financial Times v předvečer hlasování, že hodlají Fiat spojit s Volkswagenem respektive s PSA/PeugeotCitroën.

Sedm milionů aut ročně

Marchionne uvedl, že Fiat hodlá investovat v příštích pěti letech 55 miliard eur do rozvoje nového výrobce s cílem prosadit se více například na trzích v Číně a Indii. V roce 2018 FCA plánuje ročně prodávat sedm milionů aut, což by bylo o 61 procent více než v současnosti. Pořád by ale výrazně zaostával například za Volkswagenem. Ten hodlá již letos pokořit hranici 10 milionů prodaných vozů.

Nová automobilka FCA bude sázet podle Sergia Marchionne hlavně na expanzi značek Jeep, Maserati a Alfa Romeo. První dvě si vedou dobře, ale Alfa Romeo skomírá. I proto jsou analytici spíše skeptičtí k Marchionneho plánu zabodovat s těmito značkami proti BMW, Audi a Porsche.