Senzace na ruském nebi. „Dagestánský“ letoun má nahradit české L-39
Soukromá konstrukční kancelář SAT z Moskvy postavila SR-10 výlučně z ruských komponentů. Má být přechodovým strojem mezi vrtulovým letounem pro základní výcvik vojenských pilotů Jak-152 a pokročilejším proudovým typem Jak-130. Podle zahraničních médií to je přesně ta mezera, která je obsazená českým L-39.
„Ruská letectvo potřebuje jednoduchý a levný proudový cvičný letoun, který nahradí flotilu L-39. Ruská armáda projevuje o projekt SR-10 zájem,“ citoval server Fightersweep.com šéfa SAT Maxima Mironova.
Výrobu SR-10 pro vojenské letectvo Moskva oficiálně schválila loni v srpnu. První prototypy vznikají v továrně Aviaagregat v Dagestánské republice, proto letadlo získalo přezdívku Dagestáni. Výrobu navíc podpořilo vedení této autonomní republiky. V Aviaagregatu se mají i v budoucnu produkovat jednotlivé díly, konečná montáž sériových strojů nicméně bude probíhat v Moskvě a je naplánována již na příští rok.
Podívejte se na video ze zkušebního letu SR-10:
Podzvukový cvičný letoun nyní testují v moskevském Gromovově letecko-výzkumném institutu. Pokud zkoušky dopadnou úspěšně, odebere armáda letos 16 kusů. Celkem jim bude podle předpokladů SAT v příštích čtyřech letech potřebovat až stovku.
Stroj také údajně přitahuje pozornost armád řady jiných zemí, jejichž letectva používají dosluhující L-39. Konstrukční společnost odhaduje exportní potenciál kolem dvou stovek letadel SR-10, které se tak stanou přímou konkurencí českého Aera.
Ruské letadlo není unikátní jen díky svému vývoji, ale i neobvyklé konstrukci křídel s negativní šípovitostí. Ta mu dává futuristický vzhled, skvělé manévrovací vlastnosti a umožňuje snadnou ovladatelnost. Letoun prý dokonce „odpouští“ některé pilotní chyby, které nevyhnutelně vznikají v tréninkovém procesu a v obyčejném letadle mohou vést ke krizovým situacím.
„SR-10 má velmi nízké provozní náklady a je jednoduchý na výrobu,“ tvrdí pilot a šéf odborného webu Aviator.guru Viktor Galenko. Podle něj je SR-10 průlomem v soukromém konstruování letadel. „Vyvinout tryskáč vyžaduje vysokou technologickou úroveň pro jakoukoli zemi,“ dodal Galenko.
Moskevská kancelář SAT (Sovremennyje aviacionnyje technologii, česky Moderní letecké technologie) vyvinula SR-10 v roce 2007 a jeho maketu představila o dva roky později. První let uskutečnil zkušební pilot Jurij Kabanov 25. prosince 2015. Jedná se o první stroj ruského letectva navržený a vyvinutý výlučně soukromými subjekty. Sériové modely má pohánět ruský dvouproudový motor Saturn AL-55.
Nejrozšířenější proudový cvičný letoun světa |
---|
Vodochodský L-39 je nejrozšířenější proudový cvičný letoun na světě. Celkem Aero v letech 1970 až 1997 vyrobilo skoro tři tisíce kusů a dosud jich ve zhruba 40 zemích celého světa léta kolem osmi stovek. Podnik nyní vyvíjí novou generaci L-39NG. V této chvíli nabízí majitelům starých L-39 instalaci nového motoru a avioniky, v další fázi pak mohou zákazníci přejít na nový typ letounu, jehož výroba je v plánu od roku 2019. |