Šetřící Němce nahrazují agilní Číňané. Ženevský autosalon bude symbolem změny

MG4 Electric Luxury

MG4 Electric Luxury Zdroj: auto.cz/Michal Kollert

MG4 Electric Luxury
MG4 Electric Luxury
Elektromobily Han od značky BYD
Elektromobil Han EV z dílny čínské automobilky BYD
Elektromobil Dolphin čínské automobilky BYD
12
Fotogalerie

Kdysi věhlasný švýcarský autosalon, kde automobilky hrdě vystavovaly nejžhavější novinky i futuristické koncepty, zasáhl nezájem tradičních evropských značek. Zcela pustoprázdno poblíž jižního cípu Ženevského jezera však zkraje příštího roku nebude. Uvolněný prostor částečně obsadí čínští výrobci, kteří na evropských trzích expandují s e-auty a pro evropské automobilky představují nebezpečnou konkurenci.

Největší světové autosalony ztrácejí na prestiži už delší dobu. Automobilky upřednostňují prezentaci vozů prostřednictvím vlastních médií v čase a místě, které si samy zvolí. Nemusí se tak prát o pozornost médií nebo potenciálních zákazníků mezi desítkami konkurentů, jak to na autosalonech bývá. Ten ženevský, který se uskuteční na přelomu února a března příštího roku, přesto svým způsobem vybočí z řady – a to mírou mrazivého nezájmu, jenž přichází hlavně z Německa.

Nepřijedeme, šetříme

Poslední Ženeva v tradičním formátu se konala v roce 2019, o rok později pořadatelé zrušili akci těsně před zahájením kvůli pandemii, a tím narušili dobré vztahy s automobilkami. Ještě před lety mimořádně sledované akce se tak nezúčastní BMW, Mercedes-Benz a většina značek koncernu Volkswagen včetně Audi nebo Škody Auto.

Podle britského Autocaru nepřijede ani Hyundai, pravděpodobná je i absence koncernu Stellantis, který sdružuje značky Citroën, Peugeot, Opel, Alfa Romeo, Maserati nebo Jeep. Šéf Stellantisu Carlos Tavares je známý důrazem na úspory, koncern se proto nechystá ani na technologický veletrh CES 2024 v Las Vegas. Šetřit ale musejí všichni a důvodem jsou i masivní investice do elektromobility.

„Tradiční autosalony se pro automobilky staly zbytečně drahé,“ podotýká Martin Jeník z magazínu Svět motorů. Náklady na prezentaci, personál, zbudování stánku, transport a pojištění vozů u nejambicióznějších vystavovatelů podle něj můžou přesáhnout i půl miliardy korun.

„Mezinárodní autosalon ve švýcarské Ženevě vždy představoval skvělou příležitost k prezentování našich nových produktů,“ říká mluvčí Škody Pavel Jína. „Pro rok 2024 jsme se ale rozhodli oslavit světové premiéry našich vozů jiným způsobem,“ dodává diplomaticky. Možnou účast mladoboleslavského podniku na některých z následujících ročníků ale nevylučuje.

BMW pro Automotive News uvedlo, že postupně opouští některé dosud využívané formáty prezentace, mezi něž patří i vystoupení nejen na ženevském, ale i na pařížském a detroitském autosalonu. Dorazí alespoň Renault, jehož šéf Luca de Meo k autosalonům stále vzhlíží.

Kompletní seznam vystavovatelů lze očekávat zhruba měsíc před začátkem autosalonem, který se uskuteční od 26. února do 3. března. Přestože švýcarští organizátoři slibují třicet až čtyřicet značek, které na tradiční výstaviště Palexpo přijedou vystavovat, většiny velkých světoznámých jmen se návštěvníci show nedočkají. Jejich dobrovolně vyklizené pozice však obsadí agilní čínské automobilky, které hodlají dobýt evropský trh se svými elektromobily.

Pořadatelé jednají se dvěma desítkami čínských výrobců a doufají, že alespoň dvě třetiny z nich do Švýcarska zavítají, uvedl portál Autonews Europe. Značky nejmenoval, lze ale předpokládat, že se mezi nimi mohou objevit někteří z ambiciózních výrobců, například BYD, NIO, MG, Leapmotor, Xpeng nebo Great Wall Motor a další. „Nástupu čínských elektromobilů se obávají všechny zavedené evropské automobilky. Zásadní je, že čínské firmy zachytily nástup elektromobility dříve a jsou technologicky napřed,“ říká Jeník ze Světa motorů.

Pozor, už jsme opravdu tady

A prezentace na evropských autosalonech je jednoznačně součástí jejich strategie, upozorňuje člen představenstva Svazu průmyslu a dopravy Bohdan Wojnar. „Pro čínské značky je to výborná příležitost, jak být vidět a dostat se pod kůži potenciálnímu evropskému zákazníkovi. Že to s evropskými trhy myslí vážně, signalizuje i aktivita, s jakou v Evropě nabírají personál na nejrůznější pozice,“ připomíná někdejší člen představenstva a člen dozorčí rady Škody Auto.

Podle Wojnara se však neúčast na autosalonu nemusí evropským automobilkám vyplatit. Dosud byly tradičně silné v prodejích do firemních flotil, jenže zástupci podniků patří k častým návštěvníkům akce, a když automobilky přenechají prostor pro prezentaci konkurenci, riskují možnou ztrátu zákazníků.

Jejich absenci si může veřejnost vykládat i jako projev slabosti ve srovnání s dravějšími čínskými konkurenty. Nicméně fakt, že budou největší evropské značky chybět, zároveň sníží kredit celé akce, domnívá se Martin Machek z katedry marketingu na Vysoké škole ekonomické. O část pozornosti tak můžou přijít i zúčastněné čínské automobilky.

Ostatně sami organizátoři počítají s tím, že bude o akci menší zájem než dříve. Autosalon, jehož sté výročí zaznamenalo v roce 2005 rekordních 747 700 zvědavců, před čtyřmi lety do Ženevy přitáhl 602 tisíc návštěvníků. Příští rok se ale očekává, že se na auta současnosti i budoucnosti přijde podívat jen kolem tří set tisíc lidí.