Škoda Auto rozšíří továrnu ve Vietnamu. Chce tu vyrábět i elektroauta a chystá vývoz do dalších zemí

Továrna TCVH ve vietnamském Ha Longu, kde se vyrábí škodovky.

Továrna TCVH ve vietnamském Ha Longu, kde se vyrábí škodovky. Zdroj: Jan Novotný

Škoda Auto vstoupila na vietnamský trh předloni.
Premiér Petr Fiala navštívil 22. dubna 2023 vznikající závod na výrobu vozů Škoda ve Vietnamu. Zleva předseda vietnamské firmy Thanh Cong Group Nguyen Anh Tuan, člen představenstva společnosti Škoda Auto Martin Jahn, premiér Petr Fiala a předseda provinčního lidového výboru provincie Quang Ninh Cao Tuong Huy.
Český premiér Petr Fiala si  ve vietnamské provincii Quang Ninh prohlédl vznikající výrobní závod Škody Auto a místní firmy Thanh Cong Motor.
4 Fotogalerie
Jan Novotný
Diskuze (3)

Letos v březnu zahájila Škoda Auto výrobu v novém závodě v severovietnamském Ha Longu. Ročně tu chce montovat z dílů vyrobených v Indii a v Evropě až 120 tisíc aut. Už příští rok ale čeká továrnu rozšíření. Vzniknou tu dvě nové haly: další montážní linka a karosárna.

Škoda Auto si ve Vietnamu vyzkoušela premiérově joint venture. Její vietnamský partner, společnost Thanh Cong Viet Hung (TCVH) z místní investiční skupiny Thanh Cong Group (TC Group), postavil za dva roky celou novou továrnu, poskytl pracovní sílu a prodává i část produkce škodovek ve Vietnamu. Česká automobilka sem posílá díly na modely Slavia a Kushaq, které se tu kompletují. Oproti indickým škodovkám se téměř neliší, jen mají volant na opačné straně, jiné bezpečnostní prvky a volbu barev interiéru.

V závodě už pracuje 300 lidí. Celková investice do výstavby továrny ze strany TCVH činila v přepočtu více než 10 miliard korun. Joint venture je výhodný pro obě strany: Vietnamský partner se může podílet na vyspělé globalizované výrobě, Škodovka zase ušetří náklady na výstavbu závodu a celý projekt také vznikne rychleji díky vazbám TC Group na místní úřady a komunistickou vládu.

Thanh Cong Group je jednou z největších a finančně nejstabilnějších firem na vietnamském trhu. Sídlí v Hanoji a má rozsáhlé portfolio aktivit včetně automobilového průmyslu, rezidenčních a kancelářských nemovitostních projektů, hotelových komplexů a průmyslových areálů, poskytuje finanční služby, dodává ale také třeba i medicínské potřeby. S výrobou aut má TC Group zkušenosti, ve svých třech závodech už vyrábí auta značky Hyundai.

Dalším krokem je vývoz do Indonésie nebo Malajsie

Cílem Škodovky je vyrábět časem v Ha Longu co nejvíc hotových dílů tak, aby je bylo možné vyvážet z Vietnamu do dalších zemí skupiny ASEAN (Sdružení národů jihovýchodní Asie), tedy například do Indonésie, Malajsie či na Filipíny. „Je to ohromný trh, ale k tomu potřebujeme dosáhnout určité části výroby dílů přímo zde ve Vietnamu,“ říkal Daniel Vošvrda, provozní ředitel zastoupení Škody Auto v závodě v Ha Longu. Členské státy ASEAN dohromady obývá více než 600 milionů lidí.

V budoucnu počítá Škoda Auto také s tím, že bude v Ha Longu montovat i elektrovozy. „Je ale nejdříve třeba, aby vietnamský stát elektromobilitu více podpořil,“ uvedl Ondřej Černý, šéf zastoupení Škody Auto v závodě v Ha Longu.

Nejde jen o pobídky, ale především o výstavbu potřebné dobíjecí infrastruktury, která je v zemi stále nedostatečná. Segment elektrovozů ve Vietnamu z velké části obsadil domácí výrobce Vinfast, automobilka, která vznikla teprve v roce 2017. Disponuje vlastní nabíjecí sítí, do níž ale nepouští vozy jiných značek.

Nevyrábíme tu luxusní auta

Aktuálně se vozy Škoda ve Vietnamu prodávají v šestnácti dealerstvích, do konce letošního roku přibudou další čtyři. Škoda Auto má celou jihovýchodní Asii v rámci mateřského koncernu Volkswagen na starosti. „Není naším cílem být tu luxusní značkou, spíše nabízet kvalitní auta za přijatelnou cenu,“ říká Vošvrda. Například cenovka SUV Kushaq vyrobeného v Ha Longu startuje v přepočtu na půl milionu korun.

Plán je v zemi prodávat po roce 2030 až 40 tisíc automobilů ročně. V závislosti na vývoji trhu má výroba ve Vietnamu do roku 2027 dosáhnout až 27 tisíc automobilů ročně.

VIDEO: Začínal v obýváku, teď je Vladimír Velebný miliardářem. Jeho Contipro nestačí vyrábět a chystá linku za miliardu ve FLOW

Video placeholder
FLOW: Začínal v obýváku, teď je Vladimír Velebný miliardářem. Jeho Contipro nestačí vyrábět a chystá linku za miliardu • Zdroj: e15
Vstoupit do diskuze (3)