Škoda Electric očekává tržby ve výši šest miliard korun

Až 30 trolejbusů typu Škoda 26Tr dodá do Sofie Škoda Electric v modrožlutobílé barvě.

Až 30 trolejbusů typu Škoda 26Tr dodá do Sofie Škoda Electric v modrožlutobílé barvě. Zdroj: Skoda Electric

Šest miliard korun a dvojnásobné tržby oproti loni. To je očekávaný výsledek letošních tržeb Škody Electric. Za nárůstem tržeb je zejména ztrojnásobení výroby trolejbusů.

Škoda Electric vydělala loni 3,4 miliardy korun. Díky zvýšení výroby to bude letos téměř dvakrát víc. Podnik s 800 zaměstnanci, který si dlouhodobě drží zisk v řádech stovek milionů korun, musel výrazně rozšířit výrobu z jedné na dvě výrobní linky na trolejbusy.

Za posledních pět měsíců nabral 150 lidí a od února začal pracovat ve třech směnách. „Letošní rok je historicky výjimečný,“ uvedl. Výroba téměř 300 trolejbusů zajistí čtyři miliardy korun tržeb. Dosavadní rekord firmy byl 140 vozidel v roce 2008, v ostatních letech se výroba pohybovala mezi 85 až 130 trolejbusy. Podnik má dohodnuté zakázky dokonce na 350 vozidel, ale bude hodně záležet na tom, kolik se jich vyrobí do konce roku a kolik jich zbude na příští rok.

„Vždy jsme jeli na jednu až dvě směny a dnes máme tři plnohodnotné směny. S třetí směnou jsme začali v motorárně, kde jsme jedno pole vyklidili pro montáž trolejbusů,“ řekl Šilhánek. Podnik během pěti měsíců přijal 150 lidí do výroby, zkušeben, logistiky, skladů. Nyní ještě nabírá inženýry kvality, servisní techniky a další. Do rozšíření výroby investoval desítky milionů korun.

Podle Šilhánka nebude možné udržet letošní tržby také v příštím roce, chce se ale pohybovat nad čtyřmi miliardami korun. Výhodou letos je, že dobíhá sedmileté období evropských dotací a do letošního roku přešly i některé projekty z loňska, například zakázka pro Bratislavu. Ředitel nevyloučil, že příští rok výroba klesne na 150 trolejbusů, i když v minulých dnech podepsal kontrakt na 49 vozidel do Boloni a pokračovat budou dodávky do Rigy. Firma se také více zaměřuje na města západní Evropy, která dotace EU nečerpají.

Autobusy na baterky

„čisté elektromobility“, tedy na vývoj zejména bateriových autobusů, na nichž pracuje čtyři roky. „Do vývoje produktů dáváme největší peníze, dlouhodobě kolem 200 milionů korun ročně. Loni to bylo 194 milionů, tedy šest procent z obratu, a v roce 2012 téměř 240 milionů korun,“ řekl ředitel.

Loňské tržby firmy byly meziročně o necelou desetinu vyšší. Vývoz tvořil dvě třetiny produkce. Z loňských 3,4 miliardy korun tržeb tvořily 55 procent pohony různých druhů elektrických vozidel, třetinu prodeje zajistily motory a zbytek trolejbusy. „Letos se to otočilo. Za trolejbusy bychom měli inkasovat až čtyři miliardy korun, za motory kolem miliardy a za pohony 1,1 miliardy korun. Export bude přes 70 procent,“ uvedl ředitel. Na příští léta má podnik podepsáno hodně rámcových smluv a opcí, ale bude záležet na tom, co si zákazník objedná.