Na příští rok bude objednávek méně zejména kvůli tomu, že se bude teprve rozbíhat nové dotační období EU. „Když se dostaneme nad 150, tak budeme rádi,“ řekl ředitel. Rok 2017 by už měl být výrazně lepší.
Podnik letos plánuje tržby kolem 5,6 miliardy korun, meziročně o 600 milionů korun méně, z toho trolejbusy mají tvořit 3,1 miliardy Kč, zhruba stejně jako loni. K unikátním zakázkám patří Mexiko, kam firma letos dodává poprvé, a USA, aktuálně Boston.
Plzeňská Škodovka vyrobila za svou historii téměř 14 500 trolejbusů, které jezdí ve 30 zemích Evropy, Asie a v USA. „Kořeny výroby našich vozů sahají do 30. let minulého století. První zakázky byly z Prahy, další z Plzně a pak už se trolejbusy Škoda rozjely do celého světa,“ řekl ředitel.
Plzeň chce být vzorem díky elektrobusům
Škoda Electric se dlouhodobě zabývá konceptem ekologických vozidel. Několik let investuje do vývoje a nových technologií 200 až 300 milionů korun ročně. Vedle vývoje a výroby trolejbusů nabízí dva typy bateriových elektrobusů, hybridbus a vodíkový autobus.
Podle předsedy Sdružení dopravních podniků ČR Miloslava Kulicha mají škodovácké vozy velmi dobré renomé v celém světě. „A my díky tomu víme, že české dopravní podniky (s trolejbusy Škoda) tak využívají techniku, která je na světové úrovni,“ uvedl. Sdružení spolupracuje s firmou na projektech „čisté elektromobility“ ve městech.
Plzeň chce být podle primátora Martina Zrzaveckého v této oblasti na špici a vzorem pro evropská města. „Od dubna tu jezdí dva elektrobusy. Chceme aktivně ovlivňovat trendy a nabízet systémová řešení včetně dodávek infrastruktury a nabíjecích stanic,“ dodal primátor.