Škoda Transportation letos vyrobí skoro sto tramvají, přiblíží se rekordu

Tramvaj ze Škody Transportation v tureckém městě Konya

Tramvaj ze Škody Transportation v tureckém městě Konya Zdroj: Skoda Transportation

Skupina Škoda Transportation letos plánuje, že vyrobí 97 tramvají, což by se mělo blížit loňskému rekordu, kdy počet dodaných vozů přesáhl stovku. Zhruba tři čtvrtiny vozidel opět vyveze do zahraničí, hlavně do tureckého města Konya, a dokončí dodávky do Bratislavy a maďarského Miskolce. V ČR bude hlavním zákazníkem největších strojíren Praha, která stejně jako loni odebere 32 tramvají.

Trolejbusů chce letos Škoda vyrobit a dodat mírně nad 220, loni jich bylo přes 300. „Běží Riga, Slovensko a Itálie,“ řekl generální ředitel Tomáš Ignačák. Tramvaje a trolejbusy zajišťují už téměř polovinu tržeb skupiny, které loni činily 15,5 miliardy korun a letos budou mírně vyšší.

Obrovský trh

V tramvajích cítí podnik velký potenciál v Číně, kde v roce 2013 podepsal desetiletou licenční smlouvu. Čínský personál byl proškolen v Plzni. „V Číně vyrobili první tramvaj, která se testuje, a je rozpracováno dalších devět. Slibujeme si od toho, že projekt poběží dál,“ uvedl Ignačák.

Podle něj jde o obrovský trh, protože v Číně je až 160 měst s více než jedním milionem obyvatel a rozjíždějí se tam velké investice do městské dopravy a tramvaje chtějí. Vinou uzavřenosti trhu tam téměř nelze vyvážet výrobky z Evropy. „Můžeme dodávat některé komponenty. Vozy montuje strategický partner na místě,“ řekl.

Do Konyi by měla Škodovka na přelomu března a dubna dodat všech 60 tramvají Aladin a do konce roku zbylých 12 bateriových vozů, tedy tramvají s nezávislým pohonem, uvedl Ignačák.

Průnik na západ

Skupina chce proniknout i do západní Evropy. Velkou šanci má v Německu, které je největším evropským trhem na tramvaje, předloni tam vznikla firma Škoda Deutschland. Škodovka hodně investovala do tramvají ForCity Alfa, ForCity Classic a do dalšího typu ForCity Plus. „Jen letos se vyhlásí v Německu několik tendrů. Sledujeme deset klíčových měst, kde máme šanci,“ uvedl Ignačák. Tramvaje od jiných výrobců s různými rozchody, šířkami a délkami jezdí v desítkách německých měst.

Firma se také ucházela o dodávky do Švýcarska. „Švýcaři ani neotevřeli naši cenovou nabídku a nepokračovali s námi v cenových jednáních. Zajímavé jsou Atény, které pořád posuzujeme, ale bojíme se trochu, jestli se podaří zajistit financování,“ řekl ředitel.

Hlavní zakázkou v ČR jsou tramvaje pro Prahu, kde výrobce po téměř ročním jednání loni podepsal dodatek ke smlouvě. Splátky se tak rozložily až do roku 2018. Dopravní podnik bude vždy platit polovinu a druhá bude rozložená do dalších čtyř let. „A zbylých 125 tramvají ForCity Plus projde technickým upgradem a objeví se v nich klimatizace, wifi se 4G, místo dřevěných plastové sedačky, nové kryty na čele a další designové novinky. Po skončení dodávek 250 vozů do Prahy v roce 2018 bude více než polovina pražských tramvají z Plzně.