Škoda Transportation letos vyrobí skoro sto tramvají, přiblíží se rekordu

Trolejbusů chce letos Škoda vyrobit a dodat mírně nad 220, loni jich bylo přes 300. „Běží Riga, Slovensko a Itálie,“ řekl generální ředitel Tomáš Ignačák. Tramvaje a trolejbusy zajišťují už téměř polovinu tržeb skupiny, které loni činily 15,5 miliardy korun a letos budou mírně vyšší.
Obrovský trh
V tramvajích cítí podnik velký potenciál v Číně, kde v roce 2013 podepsal desetiletou licenční smlouvu. Čínský personál byl proškolen v Plzni. „V Číně vyrobili první tramvaj, která se testuje, a je rozpracováno dalších devět. Slibujeme si od toho, že projekt poběží dál,“ uvedl Ignačák.
Podle něj jde o obrovský trh, protože v Číně je až 160 měst s více než jedním milionem obyvatel a rozjíždějí se tam velké investice do městské dopravy a tramvaje chtějí. Vinou uzavřenosti trhu tam téměř nelze vyvážet výrobky z Evropy. „Můžeme dodávat některé komponenty. Vozy montuje strategický partner na místě,“ řekl.
Do Konyi by měla Škodovka na přelomu března a dubna dodat všech 60 tramvají Aladin a do konce roku zbylých 12 bateriových vozů, tedy tramvají s nezávislým pohonem, uvedl Ignačák.
Průnik na západ
Skupina chce proniknout i do západní Evropy. Velkou šanci má v Německu, které je největším evropským trhem na tramvaje, předloni tam vznikla firma Škoda Deutschland. Škodovka hodně investovala do tramvají ForCity Alfa, ForCity Classic a do dalšího typu ForCity Plus. „Jen letos se vyhlásí v Německu několik tendrů. Sledujeme deset klíčových měst, kde máme šanci,“ uvedl Ignačák. Tramvaje od jiných výrobců s různými rozchody, šířkami a délkami jezdí v desítkách německých měst.
Firma se také ucházela o dodávky do Švýcarska. „Švýcaři ani neotevřeli naši cenovou nabídku a nepokračovali s námi v cenových jednáních. Zajímavé jsou Atény, které pořád posuzujeme, ale bojíme se trochu, jestli se podaří zajistit financování,“ řekl ředitel.
Hlavní zakázkou v ČR jsou tramvaje pro Prahu, kde výrobce po téměř ročním jednání loni podepsal dodatek ke smlouvě. Splátky se tak rozložily až do roku 2018. Dopravní podnik bude vždy platit polovinu a druhá bude rozložená do dalších čtyř let. „A zbylých 125 tramvají ForCity Plus projde technickým upgradem a objeví se v nich klimatizace, wifi se 4G, místo dřevěných plastové sedačky, nové kryty na čele a další designové novinky. Po skončení dodávek 250 vozů do Prahy v roce 2018 bude více než polovina pražských tramvají z Plzně.