Slovensko čeká tvrdý zásah. Americká cla ohrozí vývoz aut za miliardy
Americká cla na dovoz aut by mohla Slovensko připravit zhruba o 20 tisíc vozidel v hodnotě 1,1 miliardy eur (27,7 miliardy korun) z celkového ročního exportu 96 tisíc aut do Spojených států. Upozornil na to předseda Asociace průmyslových svazů a dopravy Alexej Beljajev. Slovenský ministr práce Erik Tomáš zároveň vyzval Evropskou unii, aby v případě neúspěšného jednání se Spojenými státy zavedla tvrdší odvetná opatření a podpořila klíčová odvětví evropských ekonomik.
Ze série nových cel na dovoz zboží do USA postihnou Slovensko zejména 25procentní cla na osobní a lehká užitková vozidla. Toto clo zůstalo podle Beljajeva v platnosti, byť americký prezident Donald Trump ve středu s okamžitou platností snížil většině zemí na dobu 90 dnů původně zamýšlená jiná cla, která označuje za reciproční. EU v reakci oznámila odklad svých už přichystaných protiopatření.
Na Slovensku, které je v přepočtu na obyvatele největším výrobcem aut na světě, mají své továrny čtyři automobilky, z nichž dvě ve větších počtech vyvážejí svou produkci do USA. Podle Beljajeva slovenská továrna Volkswagenu exportuje do Spojených států 16 procent výroby, závod automobilky Jaguar Land Rover pak až 23 procent.
Ztráty pracovních míst
Dlouhodobější uplatňování cel na auta ze strany USA by ve slovenském automobilovém průmyslu vedlo ke ztrátě 9000 až 15 tisíc pracovních míst, varoval Beljajev. Dodal, že očekávané snížení slovenského exportu aut do USA způsobí slovenskému státu výpadek příjmů 100 milionů eur (přes 2,5 miliardy korun).
Podle listu Sme slovenská továrna Volkswagenu kvůli nižším objednávkám vozidel značky Audi, což ale nesouvisí s americkými cly, přestane zaměstnávat asi 750 lidí, jež najímala prostřednictvím agentur práce. Dalších několika stovek pracovníků pak přesunula na jiné pozice v rámci podniku. Volkswagen je na Slovensku s 12 500 pracovníky největším soukromým zaměstnavatelem. V zemi kromě modelů Audi Q7 a Q8 montuje také vozidla značek Škoda, Porsche a Volkswagen.
Slovensko by podle dřívějších vyjádření analytiků a politiků patřilo v EU v souvislosti s novými americkými cly mezi nejvíce zasažené země. Podle ministra Tomáše se automobilový průmysl na slovenském exportu do Spojených států podílí až 70 procenty. Toto odvětví také vytváří desetinu celkového výkonu slovenské ekonomiky a 30 procent exportu země.
„Podporujeme další jednání mezi Evropskou unií a USA. V rámci 90 dnů je potřeba využít všechno k tomu, aby se situace stabilizovala,“ řekl Tomáš po jednání se zástupci zaměstnavatelů a odborů. V případě nedohody ale ministr žádá EU tvrdá reciproční opatření.
Podle Tomáše je Slovensko v případě potřeby připraveno aktivovat systém pobídek kurzarbeitu pro zaměstnance, pro které firma nemá práci, a diskutovat o takzvaném šrotovném, tedy o státní podpoře nákupu nových aut výměnou za likvidaci starých vozidel.
Slovenská centrální banka dříve uvedla, že obchodní válka by na Slovensku, kde zaměstnavatelé hlásí kolem 100 tisíc volných pracovních míst, mohla připravit o práci až 20.000 lidí. Zároveň by ekonomika země v příštím roce téměř vůbec nerostla.