Světové automobilky opouštějí Rusko, prodeje klesly o třetinu
Obě automobilky přitom vůči ruskému trhu chovaly, podobně jako mnozí další, velké naděje a očekávání. A dlouho se i zdálo, že oprávněně. Ve svých nejlepších letech, v období 2012-13, se stal největším v Evropě. Předběhl jedničku Německo, byl osmým na světě. Po desetiletí rostl téměř o deset procent ročně.
Jenže dnes, necelé dva roky poté, je vše jinak. Podle Asociace evropského byznysu v Rusku poklesly během sedmi měsíců prodeje o 35,3 procenta na 913 181 aut (loni 1,4 milionu). Jen v červnu spadly v meziročním srovnání o 30 procent a v červenci o 28 procent. Ruský trh je nyní až pátý v Evropě a dvanáctý na světě.
Sankce a propad cen ropy
Příčiny ekonomické krize v Rusku jsou zřejmé. Mezi ty hlavní patří sankce západních zemí a propad cen ropy. Před dvěma lety se dolar prodával za 35 rublů, dnes za 65. To přinutilo výrobce zdvihnout ceny. Jenže v zemi, kde se ekonomika smrskla ve druhém čtvrtletí letošního roku o 4,6 procenta, to byl dost zoufalý akt.
Ruská vláda představila program pobídek, který měl povzbudit zahraniční výrobce aut, aby postupně vyráběli více dílů nových vozů přímo v Rusku. Aby se zde vozy jenom nemontovaly. Jenže ani to se nepovedlo. Výrobně nejnáročnější díly – jako je elektronika vozů, motory a podvozkové díly – jsou pořád dováženy. To nové automobily kvůli dovozním poplatkům prodražuje.
automobilky |
S tím se těžko srovnává i Škoda. I její prodeje za prvních sedm měsíců roku poklesly o 34 procent. Podle Tomáše Kubíka, mluvčího automobilky, je situace nadále obtížná. Z dlouhodobého hlediska však zůstává podle něj ruský trh i nadále perspektivní.
„Momentálně se proto Škoda soustředí na posilování a navyšování tržního podílu. Zatím se nám daří kompenzovat slabší prodeje v Rusku a okolních státech díky výrazným nárůstům v západní a střední Evropě,“ doplnil.