Výroba Tatry 815 po více než 40 letech skončila. Poslední byl hasičský speciál
Tatra ukončila výrobu modelu Tatra 815-2 Terra. Na konci února se v Kopřivnici slavnostně rozloučili zaměstnanci a vedení firmy s posledním vozidlem této modelové řady. Tatra 815-2 Terra patří mezi nejuniverzálnější nákladní vozy vyráběné v Evropě. Díky své robustnosti a adaptabilitě se uplatňuje v civilním i vojenském sektoru.
Tatra 815-2 Terra vyjela poprvé v roce 2000 jako modernizovaná verze původní Tatry 815, která se vyráběla už od roku 1983. Cílem této modernizace bylo přizpůsobit vozidlo novým emisním normám, zvýšit komfort řidiče a zlepšit výkon a spolehlivost pro širokou škálu využití.
Tatra 815 koncepčně navázala na předchozí úspěšnou Tatru 148, která byla v základu civilním vozem a vyráběla se od počátku 70. let, ale vycházela ještě ze staršího modelu 138 z konce 50. let. Model 815 nahradil i v základu vojenskou Tatru 813. „Osmsetpatnáctka“ si ponechala klasický podvozek tatrovácké koncepce s centrální nosnou rourou, díky unifikaci dílů však mohla nahradit obě předchozí řady najednou, což vedlo i ke zlevnění a zjednodušení produkce.
Zajímavosti
- Tatra 815-2 Terra je známá svou extrémní průchodností terénem. Její unikátní koncepce s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami umožňuje překonávat náročné podmínky, kde by jiné nákladní vozy selhaly.
- Osvědčila se například při těžbě v Sibiři, kde pracuje při teplotách hluboko pod bodem mrazu, nebo v pouštních podmínkách Blízkého východu.
- Tatra 815-2 Terra sloužila jako základ pro několik závodních speciálů, které se účastnily slavné Rallye Dakar. I díky Tatře se Česko stalo jednou z velmocí v závodech kamionů v pouštním terénu.
- Jednou z největších výhod Tatry 815-2 Terra je její jednoduchá údržba. Díky vzduchem chlazenému motoru a robustní konstrukci vyžaduje méně složitý servis než konkurenční vozy.
Výroba původního modelu 815 začala po realizaci takzvaného rozvojového záměru, který předpokládal specializaci firmy Tatra na výrobu těžkých nákladních vozů pro země Rady vzájemné hospodářské pomoci (RVHP), a kopřivnická automobilka na to dostala i půjčku od mezinárodní banky RVHP. Veřejnosti se sériová podoba modelu 815 poprvé představila na mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně v září 1982 a jeho produkce začala v lednu následujícího roku. V prvním roce výroby vzniklo přes 9000 kusů 815.
Technické parametry
- Konfigurace náprav: 4×4, 6×6, 8×8 (existují i speciální verze s více nápravami)
- Motor: Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec Tatra T3C (nebo alternativně kapalinou chlazený motor od jiných výrobců)
- Výkon: 230–325 kW (310–440 koní) v závislosti na verzi
- Převodovka: Manuální nebo automatizovaná (Tatra-Norgren) s možností připojení přídavné převodovky
- Odpružení: Nezávislé výkyvné polonápravy s vinutými pružinami nebo vzduchovým měchem
- Maximální rychlost: Přibližně 85 km/h (dle konfigurace)
- Nosnost: Až 34 tun v těžkých verzích
- Pohonná soustava: Pohon všech kol s možností uzávěrek diferenciálů
Použití
- Stavebnictví a těžká doprava (sklápěče, mixy betonu, tahače návěsů)
- Vojenské aplikace (přeprava materiálu, raketové nosiče, speciální expediční vozidla)
- Speciální účely (hasičské vozy, letištní cisterny, expediční vozy)
Nákladní vůz se nabízel v celé řadě provedení, pro civilní účely se nejčastěji jednalo o třínápravové sklápěče, nabízel se i jako valník s plachtou, hasičská cisterna, jeřáb, míchačka či policejní zásahové vozidlo. K dispozici byl i jako tahač s předsunutou kabinou umístěnou před přední nápravou, jedním z takových speciálů byl model 815 TPL, který používalo pražské ruzyňské letiště. Speciál 815 TPL měřil 7,9 metru, vážil 28 tun a koncem 80. let byl schopen utáhnout i tehdy nejtěžší letadlo světa, sovětský Antonov An-124 Ruslan, který i s nákladem v podobě několika plně naložených Tater vážil přes 400 tun.
O pohon Tatry 815 se staraly nejčastěji vzduchem chlazené osmi- až dvanáctiválcové motory. Nejvýkonnější dvanáctiválec měl objem 19 litrů a výkon až 265 kW v přeplňované verzi a používal se například ve vojenských čtyřnápravových variantách. Vojenské verze se vyznačovaly vysokou odolností v terénu a kromě klasické nafty byly jejich motory uzpůsobeny i ke spalování leteckého petroleje či směsi benzinu a nafty.
VIDEO: Revoluce v kamionové dopravě? Miliardář Vohánka chce změnit trh, svůj projekt přirovnává k Applu, říká v pořadu FLOW.

Úspěchy slavila Tatra 815 i v závodních automobilových kláních a mezinárodních soutěžích. V roce 1986 se poprvé postavila upravená závodní verze na start slavné Rallye Paříž-Dakar. S kamiony Tatra je neodmyslitelně spojeno jméno automobilového závodníka Karla Lopraise, který s 815 vyhrál dakarskou soutěž šestkrát a vysloužil si přezdívku „Monsieur Dakar“.
Propagovat kopřivnickou automobilku ve světě měla koncem 80. let expedice Tatra kolem světa se speciálně upravenou desetimetrovou Tatrou 815 GTC (Grand Tourist Caravan) s pohonem všech kol, která v roce 1987 vyjela z pražského Staroměstského náměstí. Z cesty vznikly dva celovečerní filmy, které se tehdy nepromítaly a které až po letech objevil a představil divákům Český rozhlas. Plánovaný televizní seriál se neuskutečnil. Do Prahy se výprava vrátila v květnu 1990 po pádu komunistického režimu, kdy zájem lidí opadl.