Těžař Rio Tinto nasadil ve svých dolech dálkově řízená auta

obří důlní nakladač na "dálkové ovládání"

obří důlní nakladač na "dálkové ovládání" Zdroj: Rio Tinto

Těžební gigant Rio Tinto se vrhnul na modernizaci své flotily obřích důlních nakladačů. Ve dvou železnorudných dolech v australské těžební oblasti Pilbara už využívá devětašedesát vozidel bez řidiče, což představuje zhruba pětinu tamní flotily. Jejich operátoři přitom sedí ve 1200 kilometrů vzdáleném Perthu. Rio Tinto je první těžební firmou, která takovou technologii nasadila. Obdobné vozy nyní testují i konkurenční těžaři BHP Billiton či Fortescue.

Rio Tinto k modernizaci nehnala potřeba či touha mít něco jedinečného, ale potřeba ušetřit náklady a zvýšit bezpečnost provozu. Cena železné rudy se totiž v posledních letech propadla ze 190 dolarů za tunu v roce 2011 na současných 53 dolarů, a tak firma hledá, kde může, aby seškrtala provozní náklady na minimum. Moderní technologie jí tak nabídly cestu ven z krize.

„Flotila autonomních vozů je v průměru o 12 procent výkonnější, a to jen díky tomu, že odpadly potřebné bezpečnostní přestávky pro řidiče a potíže se skládáním směn řidičů,“ vysvětlil pro list The Financial Times výkonný ředitel firmy Andrew Harding. Podle něj došlo také k nebývalému zvýšení bezpečnosti provozu, neboť už nehrozí nehody způsobené vyčerpáním z extrémní námahy, které řidiči bývají vystavováni.

Vyřazení lidí z těžebního prostředí rozhodně zvýšilo bezpečnost práce

Celá flotila ve službách těžaře v Pilbaře prý zvládne v průběhu jednoho měsíce přepravit kolem dvaceti milionů tun rudy. Nasazení dálkově řízených vozů přitom přímo ušetřilo kolem pěti stovek pracovních hodin. I když se může zdát, že mechanizace a automatizace postupně snižuje počet pracovních míst v těžařském průmyslu, podle Carly Boehlové z Curtinovy univerzity jde spíše vysledovat trend jakéhosi „přelévání“ – tam, kde ubudou řidiči, přibudou operátoři a analytici procesů a dat, kteří pracují z pohodlí kanceláře.

„Vyřazení lidí z těžebního prostředí rozhodně zvýšilo bezpečnost práce,“ dodala Boehlová s odkazem na snížení pravděpodobnosti, že dojde k nehodě a s tím také následným výplatám bolestného a léčebných nákladů. Odpadají prý i další náklady, jako třeba na dopravu stravy pro dělníky či nutnost dělat přestávky na toaletu. O dopadech potřebných přestávek na toaletu operátorů těchto vozů se Boehlová nezmínila.

Josef Němý: Doporučení pro Rio Tinto