Toyota v říjnu díky emisnímu skandálu opět předstihla Volkswagen v prodeji

Toyota - ilustrační foto

Toyota - ilustrační foto

Japonská automobilka Toyota Motor v říjnu již čtvrtý měsíc za sebou předstihla v prodeji německého konkurenta Volkswagen, který se nyní potýká se skandálem kolem falšování emisních testů. Toyota si tak udržuje vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. Vyplývá to podle agentury Reuters z dnešních údajů japonského podniku. Šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh prohlásil, že objednávky na nové vozy zasáhl skandál s emisemi oxidu uhličitého.

Toyota dnes oznámila, že v období od ledna do října prodala 8,35 milionu vozů, zatímco prodej Volkswagenu podle dřívějších údajů činil pouze 8,26 milionu vozů. V prvním pololetí se přitom Volkswagenu podařilo Toyotu v prodeji mírně překonat.

Největší evropská automobilka Volkswagen bojuje se skandálem kolem falšování emisních testů na třech frontách: Koncern přiznal, že do zhruba 11 milionů aut se slabšími naftovými motory instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Začátkem listopadu pak koncern uvedl, že zhruba 800 tisíc jeho vozů v Evropě vypouští do ovzduší více emisí oxidu uhličitého, než doposud tvrdil.

Ve Spojených státech se v listopadu skandál rozšířil na vozy se silnějšími naftovými motory, když Volkswagen podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) uvedl, že v celkem 85 tisících větších vozů značek Volkswagen, Audi a Porsche je software pro kontrolu emisí, o kterém automobilky americké regulátory neinformovaly.

Předseda závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh dnes podotkl, že to je skandál s emisemi oxidu uhličitého, kvůli kterému hrozí Volkswagenu zpomalení objednávek na nová auta. „Aféra s CO2 rozpoutala větší krizi důvěry (v produkty VW) než problém kolem (emisí) dusíku,“ prohlásil podle agentury Reuters.

Skupina Volkswagen popírá, že by objednávky a prodej po propuknutí skandálu kolem emisí CO2 začaly výrazně klesat. Osterloh, který je rovněž členem vlivného řídícího výboru dozorčí rady Volkswagenu, prohlásil, že kdyby měl útlum v objednávkách trvat déle, mohlo by to ohrožovat pracovní místa.

Musí se prodávat

„Zaměstnání je jisté, pokud prodáváme auta,“ uvedl. „Když nebudeme prodávat žádná auta, bude to relativně obtížné.“ Osterloh podle agentury Bloomberg také sdělil, že stejnojmenná značka Volkswagen, která je největší divizí koncernu, plánuje snížit počet variant, aby snížila náklady a složitost celého postupu.

„My ze závodní rady jsme dlouho upozorňovali na obrovskou šíři variant modelů a různých komponentů,“ uvedl. „Přináší to velké komplikace a zvyšuje náklady například na logistiku. Náklady tady můžeme rozsáhlým způsobem odstranit a nemusíme mluvit o rušení míst,“ citoval jej Bloomberg.