USA nařídily kontrolu tisíce Boeingů 737, vada hrozí na ocasní ploše

Boeing 737 MAX8

Boeing 737 MAX8 Zdroj: norwegian.com

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil kontrolu více než tisícovky dopravních letadel Boeing 737, které jsou registrovány ve Spojených státech. Ve vodorovné ocasní ploše letadel by se totiž mohl vyskytovat potenciálně vadný díl, kvůli němuž by se stroje mohly stát neovladatelnými. Český Úřad pro civilní letectví (ÚCL) dosud nemá o rozhodnutí FAA žádné informace, řekl ředitel odboru způsobilosti letadel v provozu Jaroslav Seyfried.

Problém se týká upevňovacích kolíků vodorovné ocasní plochy, které mohou zkorodovat. FAA totiž vyjádřil pochybnosti o tom, zda na kolíky byla správným postupem nanesena ochranná vrstva, která má díly chránit před rzí a opotřebením. Úřad proto leteckým společnostem nařídil, aby potenciálně vadný díl na ocasních plochách strojů zkontrolovaly a případně vyměnily. Vodorovná ocasní plocha se skládá ze stabilizátoru a výškového kormidla.

Nařízení se podle FAA vztahuje na 1050 strojů, které používají američtí letečtí přepravci. Náklady na opravu by mohly dosáhnout až 10,1 milionu dolarů (asi 200,5 milionu korun).

Český ÚCL prozatím nezná podrobnosti kroků FAA. V obdobných situacích nicméně na americké partnery reaguje Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA), která vydává vlastní příkaz zachování letové způsobilosti. To se obvykle děje ještě ten samý den. Dosud ale EASA žádné nařízení nevydala, dodal Seyfried.

Výrobce letecké techniky Boeing se v uplynulých týdnech pokoušel vyřešit závady na systému baterií u svého letounu 787 Dreamliner. Opravený letoun na začátku měsíce podrobil poslednímu testovacímu letu, aby vyzkoušel nový systém ochrany baterií před vznícením. Stroje kvůli závadě nelétají s cestujícími už od poloviny ledna.

Obdobné bezpečnostní nařízení, které nyní FAA k Boeingu 737 vydal, jsou v leteckém provozu podle DPA běžná. Případ navíc není vůbec srovnatelný s problémy Dreamlineru.