USA prý jednají s Volkswagenem o urovnání sporu o emise
Reuters už dříve napsal, že by rozhovory mezi Volkswagenem a ministerstvem spravedlnosti mohly vyústit v dohodu, v níž by automobilka přiznala vinu za manipulace s emisemi, podvolila se nezávislému dohledu a zaplatila dosud neurčenou pokutu. Deník The Wall Street Journal (WSJ) uvedl, že by taková pokuta mohla překročit 1,2 miliardy dolarů (29 miliard korun).
Podle zdrojů tohoto listu činitelé ministerstva spravedlnosti v emisním skandálu objevili důkaz trestné činnosti. S konkrétním obviněním ale úřad nepřišel. Podle některých zdrojů je přitom dál nejasné, zda vyšetřovatelé hodlají obvinit konkrétní zaměstnance Volkswagenu, z nichž mnoho pracuje v Německu. Náměstkyně amerického prokurátora Sally Yatesová v červnu řekla, že trestní řízení se týká řady jednotlivců.
Američtí vyšetřovatelé v minulosti obvinili jiné automobilky ze zatajování informací a z podvodů s využitím elektronických prostředků, například internetu, připomněl WSJ.
Volkswagen už v červnu přistoupil na to, že za urovnání vládních a spotřebitelských žalob v USA souvisejících s emisním skandálem zaplatí dalších až 15,3 miliardy dolarů (376 miliard Kč). Rozhodnutí ještě musí potvrdit soud, jeho výrok se očekává v říjnu.
Skandál u největší evropské automobilky vypukl loni v září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Koncern pak přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno takřka 570.000 vozů.
Přes milion škodovek
Po celém světě se emisní skandál Volkswagenu týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropě aféra zahrnuje kolem 8,5 milionu naftových aut.
Případná pokuta pro Volkswagen na urovnání trestního řízení v USA by mohla být nejvyšším takovým finančním postihem, který tu byl kdy výrobcům aut uložen, napsal Reuters. Dosavadní rekord v tomto ohledu drží japonská Toyota, která v roce 2014 souhlasila, že zaplatí 1,2 miliardy dolarů, aby ukončila vyšetřování týkající se postupu při řešení stížností zákazníků na bezpečnostní potíže jejích vozů.