Naftové motory vypouští v chladném počasí větší emise. Úmyslně a legálně

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Mlada fronta

Naftové motory pro osobní i nákladní auta mají další vroubek. Po mohutné aféře dieselgate přišla s novým zjištěním britská společnost Emissions Analytics. Ve svém výzkumu zjistila, že mnohé dieselové motory vypouští znatelně více škodlivin během teplot pod 18 °C. Nejedná se však o vliv chemických procesů, ale úmyslný zásah výrobců do funkce agregátů.

Podle Emissions Analytics se problém nejvíce týká vozů, jejichž motory spadají do emisní kategorie Euro 5. Ta začala být povinná v roce 2011, splňují ji tedy relativně nová vozidla, která budou světové silnice brázdit ještě několik dalších let. Pouze ve Velké Británii je takových automobilů více než pět milionů.

Ve svém testu firma změřila 213 různých vozů od 31 výrobců. Výsledky prozradily, že průměrné vozidlo spadající do normy Euro 5 překračuje při běžných podmínkách limity oxidu dusíky 3,6krát. Pokud je však provozováno v teplotách pod 18 °C, vypouští až 4,6násobné množství NOx. Například Range Rover Sport vykázal dokonce dvojnásobné množství vypouštěných emisí.

Jak je ale možné, že se množství vypouštěných škodlivin v závislosti na teplotě liší? Vysvětlení je poměrně snadné. Automobilky mohou legálně ovlivnit množství emisí, které vozidlo bude během svého života do ovzduší vypouštět. Týká se to například případů, kdy je nutné zvýšit účinnost spalovací jednotky, aby se v chladných dnech předešlo jejímu poškození.

Nevýhodou takového opatření je, že při vyšší účinnosti vozidlo začne do ovzduší vypouštět více škodlivin. V takovém případě pak už ale neplní emisní limity. K zásahům do systému redukujícího emise NOx by tedy mělo docházet pouze tehdy, pokud je to pro provoz auta bezprostředně nutné.

Této výjimky využívají mnozí výrobci a posouvají hranici, pod kterou se motor přepíná do účinnějšího režimu, co nejvýše. Jejich cílem ale není snaha předejít opotřebení a neúčinnosti motoru. V tomto režimu vozidlo vykazuje nižší spotřebu paliva, která je pro drtivou většinu uživatelů vozidel mnohem důležitější, než množství vypouštěných škodlivin. Automobilky se brání, že nejednají v rozporu se zákonem a pouze tím chrání majetek spotřebitelů.

„Bylo by pochopitelné, pokud by se automobilky snažily motory svých vozidel chránit v teplotách kolem nuly. V takhle vysokých teplotách je však naprosto nesmyslné snažit se motory chránit a obcházet emisní systémy,“ řekl pro BBC ředitel Emissions Analytics Nick Molden.

Větší spotřeba

Vozidla plnící normu Euro 6 v testu dopadla znatelně lépe, od příštího roku by měl být díky aktualizaci normy problém s teplotními machinacemi vyřešený úplně. I nadále však budou kritici emisních norem upozorňovat na fakt, zda je správné, že nižšímu množství oxidu dusíku obětujeme větší spotřebu paliva.

Normu Euro 6 musí od loňského září splňovat veškeré nové vozy, které jsou prodány na území EU. Oproti předchůdci Euro 5 zpřísňuje především emise oxidů dusíku. Jejich množství omezuje více než dvojnásobně.