V Koreji uspěli hlavně čeští hračkáři, výrobci autodílů jdou přes Německo

Jižní Korea

Jižní Korea Zdroj: CC BY SA 2.0: Republic of Korea via Flickr

Před pěti lety začalo snižování cel a osekávání dalších obchodních překážek mezi Evropskou unií a Jižní Koreou. Od letošního července padly další celní bariéry. Dohoda o volném obchodu mezi EU a Koreou, která vstoupila provizorně v platnost v roce 2011, byla zatím posledním velkým ujednáním, které Unie dokázala uzavřít.

Navzdory původním obavám z vpádu korejského zboží do Evropy se během pěti let EU přehoupla z obchodního schodku přes tři miliardy eur do více než pětimiliardového přebytku. Evropský vývoz vzrostl o 55 procent. Export aut se ztrojnásobil, přestože automobilky varovaly, že i přes uzavření dohody se kvůli přetrvávajícím omezením na korejském trhu neprosadí.

„Dohoda s Koreou by měla přesvědčit ty, kteří nevěří, že Evropa může na volném obchodu vydělávat,“ řekla komisařka pro obchod Cecilia Malmströmová. Korea je nyní devátým nejdůležitějším exportním trhem pro evropské firmy. Právě příkladem Koreje Komise obhajuje další dohody o volném obchodu, o nichž nyní jedná se 14 zeměmi. Největší z nich jsou Spojené státy a Japonsko. Nově letos v létě Brusel odstartoval rozhovory s Filipínami a Indonésií.

Česko ale na první pohled otevřených dveří do Koreji příliš nevyužilo. Po pěti letech se česko-korejský obchodní deficit více než zdvojnásobil. Česko je dokonce v absolutním vyjádření jedinou unijní zemí, které se bilance za posledních pět let zhoršila o více než miliardu eur. Export vzrostl ze 7,9 miliard korun v roce 2011 na loňské 12,5 miliardy.

Nejvíce si z koláče ukrojili výrobci plastových dětských stavebnic. Naopak dovoz korejského zboží, především strojů, televizí a automobilů, se nafoukl ze 48 na 83 miliard korun.

„Rostoucí deficit je především odrazem rozsáhlých investic, které korejské firmy v Česku uskutečnily, zvláště v automobilovém průmyslu a v energetice“ vysvětlil mluvčí ministerstva průmyslu František Kotrba. Hospodářská komora uzavření obchodní dohody přivítala, ale tvrdí, že nelze jednoznačně prokázat, že volnější podmínky stojí za růstem českého exportu do země. Přidává se tak k dřívějším vyjádření expertů, že dohody o volném obchodě vytvářejí pro firmy příležitost k růstu, ale jak ji využijí, závisí jen na nich.

Dodávky autodílů

Celková česká bilance ale nakonec nemusí být tak hrozná, jak vyplývá z tuzemských statistik. Nejvíc na dohodě s Koreou totiž vydělalo Německo, jehož vývoz vzrostl o 77 procent, přičemž polovinu z tohoto růstu obstaral prodej automobilů, který byl loni o čtyři miliardy eur vyšší než před pěti lety. Čeští výrobci autodílů se na této částce svými dodávkami mohli podílet až půl miliardou eur, vyplývá z dřívějších studií o zapojení českých firem do dodavatelských řetězců německých automobilek. To odpovídá skoro třetině schodku česko-korejského obchodu.

Loni dohodu o volném obchodu s Jižní Koreou ratifikovaly všechny členské státy EU. Plně v platnosti je tak už osm měsíců.

Více o obchodních dohodách mezi EU a dalšími zeměmi si přečtete v zítřejším vydání deníku E15.