Vedení TPCA odmítá odborářský návrh zvýšení mezd, je prý nerealistický

TPCA

TPCA Zdroj: E15

TPCA
TPCA
TPCA
4
Fotogalerie
Vedení kolínské automobilky TPCA nesouhlasí s návrhy odborů na změny v kolektivní smlouvě. Prý jsou nerealistické. Odbory chtějí mimo jiné zvýšit mzdy většiny zaměstnanců přibližně o 1300 korun, zvýšit příplatky za noční a mimořádné směny nebo zvýšit odstupné a zavést jeho platnost na dobu neurčitou.

Podle generálního manažera personálního oddělení Jana Peška firma počítá s určitým navýšením mezd, návrh odborů je ale podle něj nerealistický a ohrozil by cíl automobilky na plánované snížení nákladů. Odbory mají nyní svůj návrh přehodnotit a začátkem března předložit nový, uvedl Pešek ve Zpravodaji kolektivního vyjednávání pro zaměstnance.

Průměrná mzda dělnických pozic je v TPCA kolem 30 tisíc korun, současná kolektivní smlouva platí do konce března. Odbory chtějí zvýšit mzdy o stejnou částku rovnající se nárůstu o šest procent u pozice Team member 2, což je přibližně 1300 korun. Prioritní je pro ně ale zavedení platnosti odstupného na dobu neurčitou, jeho zvýšení podle odpracovaných let nebo zavedení dvouletého odstupného v případě stěhování nebo uzavření závodu.

Automobilka chce podle Peška hlavně udržet zaměstnanost. „Vyjednávání začínáme v době, kdy firmu opouští několik stovek pracovníků, které jsme nabírali minulý rok,“ uvedl. TPCA má letos v plánu snížit náklady minimálně o deset procent. Pešek uvedl, že návrhy odborů by podle něj znamenaly nárůst nákladů o přibližně 17 procent, což je 240 milionů korun. „Tento návrh je zhruba sedmkrát vyšší než to, co jsme s odbory dohodli v loňském kolektivním vyjednávání,“ dodal.

Flexikonta ve Škodovce narazila

Vedení firmy chce vyjednat také zvýšení flexibility výroby prostřednictvím takzvaného konta pracovní doby. Proti podobnému nástroji se v minulých dnech postavily početné skupiny zaměstnanců druhé středočeské automobilky Škoda Auto. Chtějí se letos vzdát nárůstu svého mzdového tarifu, pokud po nich firma nebude takzvaná flexikonta požadovat. Zaměstnanci prostřednictvím flexikont někdy pracují nad limit nebo pod limit své pracovní doby podle aktuální poptávky a ve sjednaném období se pracovní doba musí vyrovnat.

Japonsko-francouzská automobilka TPCA loni v květnu zahájila sériovou výrobu nové generace vozů Toyota Aygo, Peugeot 108 a Citroën C. Letos vyrobí přibližně 220 tisíc aut, což je zhruba o deset procent méně, než předpokládala. Stovky agenturních zaměstnanců, které firma loni přijala, proto nyní musí závod opustit.

Loni automobilka prodala 203 tisíc vozů, meziročně o deset procent více. Za nárůstem stál právě začátek výroby modelů nové generace. Letos závod slaví deset let od zahájení výroby.