Volkswagen potvrdil, že se do jeho čela postaví Matthias Müller z Porsche

„Mým nejnaléhavějším úkolem je obnovit důvěru ve skupinu Volkswagen,“ prohlásil Müller. Slíbil, že zajistí maximální transparentnost a vyjádřil naději, že Volkswagen vyjde z největší krize ve své historii silnější, než byl před ní.Automobilka Porsche, kterou Müller dosud vedl, je jednou z dvanácti značek spadajících pod Volkswagen. Jednou z nich je také česká Škoda Auto.
Müller pracuje v různých částech Volkswagenu již od sedmdesátých let minulého století, což představuje jeden z rozhodujících faktorů, díky nimž se stal favoritem na funkci koncernového šéfa. Stejně důležitá je ovšem skutečnost, že má podporu rodin Porschů a Piëchů, které ve Volkswagenu vlastní většinu hlasovacích práv, píše Reuters.
Nový generální ředitel je považován za oblíbence Ferdinanda Piëcha, který je patriarchou rodin Porschů a Piëchů. Ferdinand Piëch se údajně snažil prosadit Müllera na Winterkornovo místo již dříve, v mocenském boji uvnitř koncernu však neuspěl a koncem dubna rezignoval na funkci předsedy dozorčí rady.
Müller je známý svým uvolněným přístupem. Na autosalonech se například často objevuje v běžném svetru, zatímco jeho kolegové preferují drahé obleky. Nechybějí mu však ambice a Porsche pod jeho vedením dosahuje rekordních prodejů.
„Müller je dobrou volbou, ačkoli může být považován pouze za přechodného generálního ředitele, dokud si další interní kandidáti, jako například šéf značky VW (Herbert) Diess nevyslouží své ostruhy,“ uvedl analytik Arndt Ellinghorst ze společnosti Evercore ISI.
Štíhlejší řízení
Společnost po zasedání dozorčí rady sdělila, že nezávislým vyšetřováním případu pověří některou z amerických právnických firem. Chce také propustit zatím blíže neurčený počet manažerů a zavést decentralizovanější strukturu se zeštíhleným řízením. Navrhované změny bude posuzovat mimořádná valná hromada, kterou společnost naplánovala na 9. listopadu do Berlína.
„Jeho jmenování je krokem k očistě,“ řekl agentuře Reuters k Müllerovi analytik banky LBBW Frank Biller. Jiní ale říkají, že Volkswagen znovu promeškal příležitost, a poukazují na jeho věk. „Už jen kvůli věku nebude moci vést společnost ani deset let. To znamená, že v dohledné budoucnosti se znovu objeví debaty o nástupnictví,“ řekl Henning Gebhardt z Deutsche Bank.
Aféra s emisemi
Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard korun).
Problém s emisemi tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.
Akcie Volkswagenu se kvůli skandálu od minulého pátku propadly o více než 33 procent. Zažily tak nejhorší týden od vrcholu světové finanční krize v říjnu 2008, kdy zkrachovala americká investiční banka Lehman Brothers. Tržní hodnota Volkswagenu se v důsledku skandálu snížila asi o 27 miliard eur (více než 730 miliard korun).