Volkswagen v USA oficiálně přiznal vinu v emisním skandálu

Video placeholde
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
5
Fotogalerie

Německý automobilový koncern Volkswagen dnes ve Spojených státech oficiálně přiznal vinu ve skandálu kolem falšování testů emisí. Firma se na přiznání viny už v lednu dohodla s americkou vládou. V rámci dohody o urovnání skandálu musí také zaplatit 4,3 miliardy dolarů (109 miliard korun) a provést rozsáhlé reformy.

Volkswagen se při dnešním soudním slyšení přiznal ke spiknutí s cílem podvést Spojené státy, k bránění spravedlnosti a k dovozu zboží na základě falešných informací.

"VW přiznává vinu ve všech třech bodech," uvedl hlavní právní zástupce automobilky Manfred Döss. Dodal, že trestné činy se staly ve Spojených státech i v Německu. Podle mluvčího podniku je to vůbec poprvé, co se Volkswagen u soudu přiznal k trestné činnosti.

Soudce Sean Cox uvedl, že potřebuje více času na prostudování podmínek dohody Volkswagenu s americkým ministerstvem spravedlnosti. O tom, zda dohodu schválí, hodlá rozhodnout 21. dubna. Dohoda kromě pokuty 4,3 miliardy dolarů předpokládá, že Volkswagen bude v USA po tři roky pod zvláštním dozorem, podrobí se novým auditům a výrazně změní způsob svého podnikání.

Odškodnění zákazníků v Evropě prosazuje česká eurokomisařka Věra Jourová:

Video placeholde
Za falešné emise Volkswagenu odškodnění pro Evropany? „Nemáme na ně páky,“ zuří Jourová • David Budai, Jan Jedlička

Cox hodlá zvážit možnost dodatečného odškodnění pro majitele vozů, které umožňují manipulovat s testy emisí. Volkswagen i ministerstvo spravedlnosti nicméně upozorňují, že dohodnuté odškodné je už teď velmi rozsáhlé. Automobilka přistoupila na to, že v USA na řešení požadavků ze strany majitelů vozů, prodejců, regulačních orgánů a státních úřadů vynaloží až 25 miliard dolarů (633 miliard korun), informovala agentura Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) předloni v září Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovým motorem instaloval software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. Volkswagen následně přiznal, že software po celém světě instaloval do asi 11 milionů naftových aut. Skandál se týká i zhruba 1,2 milionu vozů Škoda Auto.

Ve Spojených státech skandál zahrnuje skoro 600 tisíc aut. Dřívější dohody v USA mimo jiné předpokládají, že tamní majitelé problematických vozů obdrží od Volkswagenu odškodné až deset tisíc dolarů (253 tisíc korun). Automobilka ale odmítá výzvy, aby podobným způsobem odškodnila i zákazníky v Evropě, kde se skandál týká zhruba 8,5 milionu automobilů.