Francouzská automobilka PSA koupí německý Opel a vytvoří evropskou dvojku

PSA,Peugeot,Citroen,Trnava,Slovensko,automobilky

PSA,Peugeot,Citroen,Trnava,Slovensko,automobilky Zdroj: ctk

Výrobní linka společné továrny PSA a Dongfengu v čínském Šen-čenu
Opel
Opel Insignia Grand Sport
Opel Insignia ve druhém vydání odtajněn
Opel Insignia ve druhém vydání odtajněn
7
Fotogalerie

Ztrátovou evropskou divizi americké automobilové skupiny General Motors koupí francouzská automobilka PSA Group za 2,2 miliardy eur (59,5 miliardy korun). Transakcí, kterou obě společnosti oznámily dnes v Paříži, vznikne evropská automobilová dvojka za německou skupinou Volkswagen.

Spojená společnost chce vyrábět přes pět milionů aut ročně, loňský úhrn činil asi 4,3 milionu. Spojením vznikne skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu. Podnik vystřídá na pozici druhé největší evropské automobilky francouzského výrobce Renault a dostane se za Volkswagen, který má na evropském trhu podíl 24 procent.

Akvizice německé automobilky Opel francouzským koncernem PSA nebude mít bezprostřední dopad na český trh, řekl ČTK Jan Linhart z KPMG. Jednotlivé značky budou zřejmě nějakou dobu fungovat jako dosud. Teprve v průběhu několika let můžeme očekávat, že v rámci hledání synergií dojde k úpravě zaměření jednotlivých značek a změně nabídky modelů.

Podle vedoucího partnera ve společnosti EY Petra Knapa spojení obou značek alespoň krátkodobě znamená velký objem náročných činností a musí být provedeno rychle a dobře. Řada značek v rámci jedné budoucí firmy si konkuruje a fakticky bude PSA představovat dokonce pět značek (Peugeot, Citroen, DS, Opel a Vauxhall). Nová spojená firma bude navíc velmi závislá na evropském trhu a potřebuje rychle růst na rozvíjejících se trzích a případně i v USA. Na českém trhu zřejmě značka sjednotí své aktivity do jedné importérské organizace a bude velmi pravděpodobně optimalizovat svou síť obchodních partnerů.

Plány transakce, které obě firmy oznámily v polovině února, vyvolaly v Německu a Británii obavy ze zavírání továren a rušení pracovních míst. Šéf PSA Carlos Tavares ale slíbil, že dosavadní závazky GM vůči výrobě a zaměstnanosti splní a zároveň dostane nově získané aktivity do zisku.

"Jsme přesvědčeni, že obrat v hospodaření divize Opel-Vauxhall se s naší podporou výrazně zrychlí," uvedl Tavares v dnešním sdělení.

Hlavní součástí evropské divize GM je německá automobilka Opel, v Británii vyrábí vozy jeho sesterská značka Vauxhall. GM v Evropě zaměstnává ve 12 výrobních závodech asi 38 tisíc lidí, z toho asi polovinu v Německu. V Británii má GM zhruba 4500 zaměstnanců.

Tavares minulý týden řekl, že převzetí Opelu nabízí příležitost k vytvoření evropského automobilového šampiona, který by mohl brzy prodávat více než pět milionů aut ročně. PSA očekává, že díky spojení do roku 2026 ročně ušetří 1,7 miliardy eur. Transakci musí schválit evropské regulační orgány, završena by měla být do konce tohoto roku.

PSA se ještě před třemi lety nacházela v potížích a nechala si pomoci francouzským státem společně s čínským investorem, automobilkou Dongfeng Motor. Loni společnost zvýšila odbyt o šest procent na 3,15 milionu vozů a vykázala nejsilnější růst prodeje od roku 2010.

Také Opel se v minulých letech dostal do existenčních problémů. GM uvažovala o jeho prodeji, nakonec se ho ale rozhodla restrukturalizovat. Opel doufal, že do loňska se vymaní ze ztrát, za minulý rok ale utrpěl další ztrátu, tentokrát 257 milionů dolarů (6,6 miliardy korun). Firma loni zvýšila prodej na evropském trhu o zhruba čtyři procenta na 1,16 milionu vozů, což bylo maximum od roku 2011.

Finanční ředitel PSA Jean-Baptiste de Chatillon uvedl, že Opel se jako součást francouzské skupiny do roku 2020 vrátí k zisku. Evropské aktivity GM jsou ztrátové od roku 1999. "Opel je ztrátový hlavolam, který nikdo v GM po desetiletí nedokázal vyřešit," uvedla analytička Rebecca Lindlandová ze společnosti Kelley Blue Book.

Odchod GM z evropského trhu potvrzuje, že šéfka této americké automobilové skupiny Mary Barraová dává přednost posílení ziskovosti před podílem na světovém trhu. GM se nyní zbavuje řady dalších vedlejších aktivit po celém světě a prozatím rezignovala na souboj o světové prvenství, který donedávna vedla s Volkswagenem a japonskou Toyotou. "Pro GM je to další krok v úsilí o zlepšení naší výkonnosti," uvedla dnes Barraová.

GM za výrobní aktivity evropské divize dostane 1,3 miliardy eur. PSA zároveň společně s francouzskou bankou BNP Paribas vyplatí americkému podniku dalších 900 milionů eur za finanční divizi Opelu a banka ji bude provozovat jako společný podnik.

PSA v České republice provozuje společně s japonskou společností Toyota kolínskou automobilku TPCA. Tento podnik loni vyrobil přes 220 tisíc vozů.

Video placeholde
Představení modelů prémiové značky DS z koncernu PSA • reuters

Opel vyrábí auta od roku 1899, koncern PSA vznikl v 70. letech

Vizitky německé automobilky Opel z americké skupiny General Motors (GM) a francouzské PSA Group (PSA koupí za 2,2 miliardy eur evropskou divizi americké General Motors, vznikne tak evropská automobilová dvojka za Volkswagenem):

Opel

- Společnost založil Němec Adam Opel (1837-1895) v roce 1862. Jejím původním výrobním programem byly šicí stroje, k nimž roku 1886 přibyla jízdní kola. S výrobou automobilů začala společnost v roce 1899. První vůz vlastní konstrukce firma představila na podzim 1902.

- V březnu 1929 se bratři Opelové, vnuci zakladatele společnosti, dohodli s americkou společností General Motors na prodeji většinového podílu ve firmě. V roce 1931 se koncern stal stoprocentním vlastníkem Opelu. V roce 2009 se GM dostal na pokraj bankrotu a německá vláda se dohodla na převzetí Opelu s konsorciem kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International, ruské banky Sberbank a ruského výrobce nákladních aut GAZ. Nakonec však automobilka prodána nebyla a zůstala majetkem GM.

- K nejznámějším modelům Opelu patří například Kadett, Astra nebo Omega.

- Společně s Opelem patří do evropské divize GM sesterská britská značka Vauxhall, která byla založena v roce 1857 a první automobil vyrobila v roce 1903.

- Společnost sídlí v německém Rüsselsheimu a má 11 továren v sedmi zemích Evropy

- Vauxhall zaměstnává v Británii asi 4500 lidí, Opel má v Německu kolem 19 tisíc zaměstnanců, v celé Evropě 34 500. Automobilky vyrobily v roce 2016 1 180 000 vozů.

PSA Group

- Francouzská skupina, do které patří automobilky Peugeot a Citroën, další značkou je DS (původně prémiové modely Citroënu, nyní samostatná značka). Peugeot byl založen v roce 1896 a v roce 1929 přišel první vůz s označením s nulou uprostřed, typ 201. V roce 1974 koupila automobilka 30 procent akcií Citroënu (založen 1919) a o dva roky později se firmy spojily do koncernu PSA.

- Skupina PSA odkoupila v roce 1978 firmu Simca, evropskou divizi amerického Chrysleru. Peugeot ji přejmenoval na Talbot, a obnovil tak jméno značky vzniklé už v roce 1903. Komerční úspěch s těmito vozy se však nedostavil, a proto Peugeot v roce 1986 Talbot zrušil.

- K nejznámějším modelům patří Peugeot 205 a 405 nebo Citroën BX, XM či Xantia.

- PSA loni zvýšila odbyt o šest procent na 3,15 milionu vozů a vykázala nejsilnější růst prodeje od roku 2010. PSA v České republice provozuje společně s japonskou společností Toyota kolínskou automobilku TPCA. V ruské Kaluze má většinový podíl v automobilce PCMA Rus (společně s Mitsubishi).

- V Evropě vyrábí kromě Francie také ve Španělsku, Portugalsku a na Slovensku. Automobilka také vyrábí v Číně, Brazílii nebo Argentině.

- Celá skupina zaměstnává asi 185 tisíc lidí.

- Spojením PSA s Opelem a Vauxhallem by měla vzniknout skupina se zhruba 16procentním podílem na evropském automobilovém trhu. Sesadila by tak z pozice evropské dvojky francouzský Renault a dostala by se za německou skupinu Volkswagen, která má na evropském trhu podíl 24 procent.