Výroba asfaltu je v Česku nejnižší za deset let
„Přístup zodpovědných investorů k opravám silnic se nelepší, ale naopak se loni ještě zhoršil,“ komentoval to jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda. Podle něj tak neustále roste vnitřní dluh české silniční infrastruktury, což jinými slovy znamená, že stav silnic, dálnic a mostů se každým rokem zhoršuje.
Šlendrián na Ředitelství silnic a dálnic i v krajských úřadech dokládá rovněž statistika rozprostření výroby asfaltových směsí po jednotlivých měsících. Paradoxně produkce roste na podzim, kdy počasí pokládce obvykle nepřeje a práce by měly před zimou spíše končit.
Na jaře výroba paradoxně klesá
Dotvrzením českého specifika je pokles výroby na jaře, kdy by se naopak opravy měly rozjet naplno. Například v dubnu 2008 bylo vyrobeno 676 tisíc tun asfaltové směsi, loni v dubnu to bylo pouhých 290 tisíc tun. Naopak listopadových 813 tisíc tun z roku 2008 vzrostlo postupně až na loňských 904 tisíc tun.
„Zhotovitelé byli opět nuceni je pokládat ve zcela nevyhovujících teplotních a povětrnostních podmínkách,“ doplnil Svoboda. Důvodem je fakt, že státní ani krajští investoři nestíhají dokončit tendry na výstavbu a opravy.
Pro opravy se využívá cementobeton
Ministerstvo dopravy ale nářky producentů asfaltu z míry nevyvádějí. Podle mluvčího Martina Nováka nelze z výroby asfaltových směsí vyvozovat situaci v údržbě a výstavbě silnic.
„V posledních letech například ŘSD používá stále více při opravách kromě asfaltu cementobeton. Také se opravy vozovek dříve podchycují, čímž samozřejmě dochází k úsporám, protože stačí opravit menší část vozovek,“ uvedl Novák.
Tento argument ovšem podle Svobody kulhá. Cementobeton totiž pokrývá jen zlomek povrchů v řádech jednotek procent, a to především na dálnicích. Navíc i produkce cementobetonu loni výrazně klesla.
Stát se zdráhá zaplatit posouzení kvality silnic. Ty české by zřejmě propadly