Výrobce světoznámého bourbonu Jim Beam ovládnou Japonci

Jim Beam

Jim Beam Zdroj: CC BY 2.0: Dave Hosford

Japonská likérka Suntory se dohodla na akvizici amerického výrobce lihovin Beam. Hodnota obchodu včetně převzetí dluhu americké firmy dosáhne 16 miliard dolarů, tedy kolem 320 miliard korun. Po transakci vznikne třetí největší producent destilátů na světě.

Suntory zaplatí za každou akcii Beamu 83,50 dolaru. Kupní cena tak zahrnuje 25procentní prémii k páteční závěrečné hodnotě akcií na burze. Suntory již nyní distribuuje produkty Beamu v Japonsku. Beam naopak nabízí výrobky Suntory v Singapuru a na dalších asijských trzích.

Spojení již jednohlasně schválily správní rady obou podniků a musejí ho ještě odsouhlasit akcionáři firmy Beam. Prezident společnosti Suntory Nobutada Sadži uvedl, že akvizice podpoří globální růst podniku. Aktivity Beamu bude podle něj i nadále řídit současné vedení v čele s jeho prezidentem a generálním ředitelem Mattem Shattockem.

Suntory si zahrála v oskarovém filmu
Suntory se podobně jako další japonské nápojové společnosti snaží expanzí v zahraničí kompenzovat slabou poptávku na domácím trhu, která je důsledkem klesající populace. Firma vznikla v roce 1899 a o čtvrtstoletí později začala vyrábět první japonskou whisky. Ve Spojených státech a v Evropě je však známá zejména díky filmu Ztraceno v překladu, v němž hlavní postava, kterou ztvárnil americký herec Bill Murray, přiletí do Japonska natáčet reklamu na její whisky.

Beam vyrábí třeba světoznámý bourbon Jim Beam, whisky Canadian Club či koňak Courvoisier. Suntory má v portfoliu mimo jiné nejprodávanější japonské whisky Yamazaki a Hakushu nebo likér Midori. Provozuje i divizi nealko nápojů. Od roku 1980 ovládá americkou firmu Pepsi Bottling Ventures, která v USA vyrábí a distribuuje produkty značky Pepsi. V Evropě zase Japonci před pěti lety získali výrobce oblíbené limonády Orangina.

Jan Kalina: Lahve luxusního alkoholu nabízejí skvělé zhodnocení