Výstav piva v Česku mírně stoupl, stále je ale nižší než před krizí | E15.cz

Vše o vizionářích

Vše o vizionářích Vstoupit do speciálu

Výstav piva v Česku mírně stoupl, stále je ale nižší než před krizí

Výstav piva v Česku mírně stoupl, stále je ale nižší než před krizí
ilustrační foto, pivo, sudy, pivovar
• 
ZDROJ: msc
Dušan Kütner

Dušan Kütner

Celkový výstav piva v České republice loni mírně stoupl o 2,3 procenta na 19,65 milionu hektolitrů. Na nárůstu se podílel export, neboť samotná tuzemská spotřeba velmi mírně klesla o 0,2 procenta na 16,29 milionu hektolitrů. Spotřeba v Česku tak zůstala na 144 litrech na osobu a rok. Výsledky oboru za loňský rok zveřejnil Český svaz pivovarů a sladoven.

Celková produkce tuzemských pivovarů sice posledních několik let mírně stoupá, stále ale nedosahuje výsledků před začátkem ekonomické krize v roce 2009. V roce 2010 totiž celková produkce kvůli snaze lidí šetřit i úbytku turistům meziročně klesla celkově o devět procent.

Příčinou posílení produkce je zvyšující se export, který meziročně vzrostl o osm procent na 3,65 milionů hektolitrů. Nejvýznamnějším exportním teritoriem, stejně jako v minulých letech, zůstává Německo. Naproti tomu výrazný propad o 42 procent zaznamenal import, a to především z Polska, Maďarska a Slovenska.

„Pivovarský trh se vloni trochu nadechl, ale bylo to dáno hlavně rostoucím zájmem o české pivo v zahraničí. Tuzemská spotřeba se od roku 2010 pohybuje prakticky na stejné úrovni. Postupně se ale mění životní styl a preference českých spotřebitelů. Díky tomu dlouhodobě roste spotřeba ležáků a v posledních letech i speciálů a pivních mixů,“ uvedl předseda svazu František Šámal.

Pivovarský trh se vloni trochu nadechl, ale bylo to dáno hlavně rostoucím zájmem o české pivo v zahraničí

Ani v loňském roce nedošlo ke zlepšení situace v pohostinství, když podíl prodeje piva v restauracích oproti maloobchodu stagnoval na 41 procentech, což je stále nejméně za v novodobé historii. Ještě v roce 2009 před zvýšením spotřební daně o třetinu od ledna 2010 přitom pivo v restauracích konzumovala 51 procent spotřebitelů. Od té doby ale tento podíl postupně klesá.

„Český konzument i nadále bedlivě zvažuje jestli zajít do restaurace nebo si koupit levnější pivo v supermarketu. Současně v celém oboru panují obavy z důsledků vládních opatření, která by měla na restaurace dopadnout v příštím roce. Pokud by se naplnily krizové scénáře a třetina hospod skončila, výrazně by to ovlivnilo i prodej piva, který představuje až 25 procent tržeb restaurací a hospod,“ míní Šámal.

 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!