Zaměstnanci Job Air Technic nepůjdou tři měsíce do práce
Jak dnes napsaly Hospodářské noviny (HN), do práce nebudou dvě stovky zaměstnanců opravny chodit do konce září. „Pokud se do té doby definitivně nerozhodne, co bude dál, tak už nebude nic. Tedy jestliže soud do té doby nerozhodne nebo se nepodaří zajistit jiné zakázky, tak už nebude Job Air,“ řekl ředitel a jeden z majitelů firmy Daniel Barč.
Podle Barče se nyní čeká, jestli soud schválí reorganizační plán, nebo pošle firmu do konkurzu. Majitelé letadel se proto obávají, co by v případě konkurzu bylo s jejich rozpracovanými stroji.
Jak řešit úpadek společnosti se nemohou dohodnout dva hlavní věřitelé, Česká exportní banka (ČEB) a Česká spořitelna, které společně poskytly investiční úvěr, každá ve výši 330 milionů. Spořitelna navíc přidala kontokorent ve výši 150 milionů korun.
Reorganizace nebo konkurz
Zatímco ČEB je přesvědčena, že výhodnější pro věřitele, zaměstnance i stát by byla reorganizace, Česká spořitelna prosazuje konkurz. ČEB se proto rozhodla jako mediátora sporu najmout právníka Jiřího Hartmanna.
Podle reorganizačního plánu navrženého vedením opravny letadel by měl do podniku vstoupit strategický investor, který bude reorganizační plán financovat. Podle informací zveřejněných v insolvenčním rejstříku má být tímto investorem společnost Berinda Holdings Limited se sídlem na Kypru, která by do podniku vložila 265 milionů korun. Barč už dříve řekl, že za kyperskou firmou stojí ruský investor.
Do insolvence se firma, která sídlí nedaleko Ostravy na letišti v Mošnově na Novojičínsku, dostala kvůli dluhům zhruba 900 milionů korun. Opravna byla původně součástí leteckého holdingu CCG ostravského podnikatele Daneše Zátorského.
Ten už v ní ale nepůsobí. Od počátku podnik fungoval díky státním dotacím, dostal jich přes 360 milionů korun. Dotace se ale postupně snižovaly a firma se následně dostala do problémů.