Známky v tendru na Temelín budí rozpaky, hlavami kroutí Rusové i Američani

Soupeři v boji o temelínskou zakázku

Soupeři v boji o temelínskou zakázku Zdroj: E15

Po týdnu od předběžného hodnocení nabídek na dostavbu jaderné elektrárny Temelín vyplouvá na povrch rozčarování obou konkurentů. Hodnocení skupiny ČEZ totiž příliš neodpovídá tomu, jak Westinghouse a česko-ruské konsorcium MIR.1200 dosud prezentovaly své nabídky.

Ruský projekt propadl při hodnocení technického provedení, bezpečnosti a možnosti získat v Česku licenci. „Je zvláštní, že technika, která je léta osvědčená praxí například v Temelíně či Dukovanech, byla vyhodnocena hůře než prototyp, který ještě nikde nestojí,“ podivuje se Josef Perlík, který má na starosti projekt dostavby Temelína ve společnosti Škoda JS, jež vede celé konsorcium. Důkazem bezpečnosti je podle Perlíka řada zahraničních inspekcí v Temelíně a Dukovanech a licence v zemích EU.

Konkurenční Westinghouse si výsledek Rusů vysvětluje tím, že pro Temelín navrhují dosud nelicencovanou verzi řídicích a kontrolních systémů. Zatímco v ruských elektrárnách používají systémy od francouzské Arevy, v Česku vycházejí ze systému od britského Rolls-Royce. „To v žádném případě nemohlo hrát roli. Navazujeme tím na již odzkoušenou interakci mezi technologií VVER a technologií Rolls-Royce,“ říká Perlík.

Samotný Westinghouse pátrá, proč prohrál v hodnocení provozních nákladů elektrárny. Firmě ČEZ slibuje výrazně jednodušší elektrárnu než MIR.1200, která by měla být levnější, jak pokud jde o stavbu, tak o provoz. „Bylo to pro nás velké překvapení. Náš design je speciálně navržen tak, aby snižoval provozní náklady. Má totiž méně čerpadel, ventilů, potrubí, kabelů, které je třeba udržovat či nahradit v případě poruchy,“ řekl deníku E15 viceprezident Westinghousu Mike Kirst.

Američané argumentují, že pasivní bezpečnostní systémy, na něž jejich konstrukce sází, nepotřebují záložní generátory a další systémy, které je třeba po určité době vyměnit. „Obvykle bychom díky tomu získali při hodnocení provozních nákladů velmi vysoké známky. Opravdu nevím, proč jsme skončili až za Rusy,“ dodává Kirst.

Oba uchazeči o dostavbu Temelína proto netrpělivě čekají na zahájení rozhovorů s ČEZ o úpravě nabídek. Na nich by se měli dozvědět důvody předběžného hodnocení a další požadavky české elektrárenské společnosti.

Mike KirstMike Kirst | isifa Lidove noviny Jan Zatorsky

Kirst: Naše technologie získá licenci snadno

Se společností ČEZ nás ještě čeká tvrdé jednání o doladění naší nabídky. Cenné ale je už to, že nám dává přednost, říká Mike Kirst, viceprezident společnosti Westinghouse.

E15: Váš generální ředitel Danny Roderick minulý týden uvedl, že vedete v tendru na dostavbu Temelína i díky míře zapojení českých firem do projektu. Jak jste to mysleli?

Velmi jsme se snažili zvrátit to, co si někteří lidé myslí, že se skrývá za podílem českých firem na naší zakázce. Nejde ale o kritérium v tendru. Protože by to bylo proti českému i evropskému právu.

E15: Tak co se za tím skrývá?

Roderick připomněl, že jsme dramaticky zvýšili počet partnerství s tuzemskými firmami a dodrželi tak to, co jsme slíbili na začátku. Identifikovali jsme už přes stovku společností. Z Česka chceme udělat centrum pro náš další export.

E15: V kritériu obchodních podmínek jste získali jen jeden bod z možných dvaceti. V čem byl problém?

Tam jde o věci, jako jsou záruky, odpovědnost a další právní aspekty kontraktu. Ani jeden z uchazečů nedostal příliš vysoké známky, takže se dá čekat, že v tomto ohledu nás čeká s ČEZ ještě tvrdé vyjednávání.

E15: Jaký hlavní vzkaz si Westinghouse z předběžného hodnocení odnesl?

ČEZ tím potvrdil, že náš design je nejmodernější technologií. Že dává přednost našemu modulárnímu způsobu výstavby a že naše technologie bude pravděpodobně nejsnáze licencovatelná v Česku. To je velmi důležité. Pokud by vznikly problémy se získáním licence, celý projekt by to prodražilo. Byli jsme lepší, i pokud jde o zkušenosti a metody stavby. Dávají největší záruku, že se dodrží časový plán stavby a rozpočet.

E15: Kde máte prostor pro vylepšování své nabídky?

Nechtěl bych naše konkurenty informovat, kde v ní uděláme změny. Náš návrh byl velmi konkurenceschopný a agresivní. Teď vidíme, že je to nabídka, které ČEZ dává přednost. Ale dřív, než od něj získáme komentář k hodnocení, nemůžu být konkrétnější.