Biskupství brněnské dalo za Velký špalíček přes tři čtvrtě miliardy korun

Brněnské obchodní centrum Velký Špalíček

Brněnské obchodní centrum Velký Špalíček Zdroj: E15 Michael Tomeš

Brněnské obchodní centrum Velký Špalíček změnilo majitele po patnácti letech.
Novým majitelem Velkého špalíčku je Biskupství brněnské.
Biskupství dalo za centrum 775 milionů korun.
Pro Biskupství brněnské je Velký špalíček první velkou realitní investicí.
Peníze na nákup Velkého špalíčku pocházejí z restitučních náhrad, které církev dostává od státu.
10
Fotogalerie

Realitní část pojišťovací skupiny Generali inkasovala za obchodní centrum Velký špalíček v moravské metropoli kolem 30 milionů eur, zhruba 775 milionů korun. Kupcem centra, které změnilo vlastníka po patnácti letech, bylo Biskupství brněnské.

„Investice do obchodního centra Velký Špalíček je Biskupstvím brněnským chápána především jako investice do unikátní nemovitosti v centru druhého největšího města v České republice,“ uvedla mluvčí biskupství Martina Jandlová. 

Výši transakce strany nekomentovaly. Cenu 30 milionů eur uvedla poradenská společnost JLL ve svém přehledu o nových realitních obchodech. 

Investici do retailové nemovitosti podniklo biskupství jako čistě komerční projekt. „Byla provedena za účelem investování prostředků z církevních náhrad do takového majetku, který by dlouhodobě umožnil financovat činnosti církve, respektive biskupství, které nejsou komerčního charakteru,“ dodala.

Generali při transakci zastupovala poradenská společnost Cushman & Wakefield, na straně biskupství byli konzultanti z IMAP Redbaenk. „Jedná se o  interní záležitosti skupiny Generali, a nebudeme proto transakci komentovat,“ reagovala na zaslané otázky šéfka komunikace Generali pro střední a východní Evropu Marika Valditara Nicajasová. 

Centrum Velký špalíček vzniklo před dvaceti lety přestavbou a dostavbou skupiny historických budov. Investice tehdy byla kolem jedné miliardy korun. Velká část obchodů v centru spadá do kategorií retailu, jejichž provoz byl v posledním roce silně omezen.

Generali Real Estate v posledních letech více nakupuje, než prodává. Loni na jaře realitní část finanční skupiny pořídila obchodní dům Kotva v Praze za zhruba 3,5 miliardy korun. V první polovině minulého roku fond spravovaný Generali koupil v hlavním městě rovněž dvě rezidenční budovy. 

Pro Biskupství brněnské je akvizice Velkého špalíčku první větší realitní investicí. Peníze z restitučních náhrad dosud zčásti umisťovalo do Fondu udržitelnosti Římskokatolické církve, jehož podfondy zaměřené na akcie, dluhopisy a nemovitosti spravuje ČSOB a Česká spořitelna.  

Objem investic do komerčních nemovitostí se podle poradců z JLL loni meziročně propadl o 52 procent na 1,5 miliardy eur.

„Chuť investorů nakupovat v České republice je stále velmi vysoká a objem investic by mohl být mnohem větší, pokud by bylo k prodeji více realitních projektů. Většina stávajících vlastníků ale raději chytře vyčkává, nenabízí  projekty k prodeji a aktivně se snaží udržet nebo zvýšit jejich hodnotu,“ uvedl Andrew Peirson, ředitel JLL pro Českou republiku.

Za retailové nemovitosti loni investoři utratili kolem 407 milionů eur. Zájem byl hlavně o nákupní parky, které nebyly vzhledem ke skladbě obchodů tolik zasažené jako obchodní centra. Z řad obchodních center se kromě Velkého špalíčku prodal za 70 milionů eur už jen Central Kladno do rukou skupiny Portiva a společnosti Micronix.