Blanka je rekordní v délce, ale i ve zpoždění výstavby a nárůstu ceny

Světový tunel. Klíčová součást pražského dopravního systému (městského okruhu), tunelový komplex Blanka, má nejvyšší světové parametry

Světový tunel. Klíčová součást pražského dopravního systému (městského okruhu), tunelový komplex Blanka, má nejvyšší světové parametry Zdroj: kz

Praha se od zítřka může chlubit hned několika rekordy. Zprovozněná Blanka odsune na druhé místo obdobnou stavbu v Madridu a stane se nejdelším městským tunelem v Evropě. Bude také největší dokončenou podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v celém Česku. Rekordní ovšem bude i čtyřleté zpoždění stavby a nárůst ceny díla. Pražané a obyvatelé země si nejspíš bohužel nadlouho zapamatují především poslední dva rekordy.

V paměti lidí nepochybně zůstanou i potíže, které jim neúnosně dlouhá výstavba Blanky způsobila, stejně jako další aféry s ní spojené – masivními propady zeminy počínaje a těmi finančními konče.

Šéf Metrostavu Jiří Bělohlav přesto tvrdí, že tunel, jehož cena se zatím vyšplhala na zhruba sedmatřicet miliard korun, není předražený, ale jen zbytečně drahý. Stavbu označuje za „bentley mezi tunely“.

Právě pro tuto firmu byla Blanka největší zakázkou v historii společnosti. Nemalou vadou na kráse Blanky bezpochyby je, že nejdelší městský tunel v Evropě vede v podstatě do prázdna. Vnitřní okruh města, který by na něj navázal, je zatím v nedohlednu.

Tunelový komplex BlankaTunelový komplex Blanka | e15

Praha má opět dvě varianty, jak pokračovat, podle radního Petra Dolínka (ČSSD) by mělo být jasno do října. Jedné z možností se říká Blanka2. Trasa by vedla opět tunelem, a to podél Vltavy, cena okolo 40 miliard korun. Náhradní verze: vedení vnitřního okruhu zhruba kilometrovým tunelem v ulici V Holešovičkách a dál po povrchu. Cena zhruba deset miliard korun.

Součástí původního stavebního povolení byla také podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době ani nezačne.

Důležitým napojením na pražskou uliční síť je pak již měsíce zprovozněný Trojský mostDůležitým napojením na pražskou uliční síť je pak již měsíce zprovozněný Trojský most | ctkDůležitým napojením na pražskou uliční síť je již měsíce zprovozněný Trojský most

S výstavbou tunelového komplexu Blanka jsou spojena jména čtyř pražských primátorů. Pavel Bém (ODS) zůstane v historii kromě jiného zapsán jako ten, v jehož éře stavba započala, současná primátorka Adriana Krnáčová (ANO) zase výrokem, že za problémy s Blankou může ne jeden, ale více debilů.

A přesvědčením, že výrok o debilech zabral a dotčené firmy zrychlily svoje úsilí na dokončení tunelu. Současné vedení hlavního města hodlá otevření Blanky pojednat jako komorní akci. Zítra v 15.00 hodin bude slavnostně přestižena páska u vjezdu na Letné, vzápětí poté by už měla tunelem projíždět první auta. Zpočátku pouze padesátikilometrovou rychlostí.

Nejdelší silniční tunely v ČeskuNejdelší silniční tunely v Česku | e15

A ještě pár zajímavostí. Například k větrání v Blance slouží podzemní kaverna, do níž by se prý několikrát vešel Chrám svatého Víta. Vozovka v tunelu je vlastně mostem, pod nímž je prostor právě pro větrání a vedení kabelů. Tunel je vybaven vlastním rozhlasem, je tam i signál všech mobilních operátorů.

Jednotlivé tunely celého komplexu Blanka – Brusnický, Dejvický a Bubenečský – jsou označeny pruhy z dlaždic různých barev, v případě nehody každý okamžitě pozná, kde se momentálně nachází.

Jak se stavěla BlankaJak se stavěla Blanka | e15

Kdo budoval tunelový komplex Blanka
Metrostav
Největší stavební firma v Česku podle tržeb. Je jedním z nejzkušenějším budovatelům složitých staveb. K jejím dílům patří pražské metro, Strahovský tunel, tunely na dálnici D8 a další. Aktivní je i v zahraničí, buduje například silniční tunel na Islandu.
Loňské tržby Metrostavu dosáhly 19,3 miliardy korun, zisk po zdanění činil 453 milionů korun. Akcie drží tři firmy, za kterými stojí několik fyzických osob z Česka a Slovenska.
Inženýring dopravních staveb (IDS)
Stoprocentním majitelem společnosti je firma Kvartis. Tu od loňského roku vlastní šéf IDS Bohumil Kvasnička.
Kolem tunelu Blanka se IDS jako správce stavby pohybuje od roku 1997, kdy vše bylo ještě ve fázi příprav, další smlouva byla uzavřena v roce 2003. Spolupráce firmy s městem ale skončila u arbitráže, a to kvůli tomu, že Praha firmě IDS dlouho neplatila. Letos v létě arbitři společnosti přiřkli 183 milionů korun včetně úroků za práce do půlky roku 2014, další nároky se stále řeší.
Inženýring dopravních staveb vykázal v roce 2013 tržby 167 milionů korun a ztrátu 11,3 milionu.
ČKD Praha DIZ
Dodavatel technologických investičních celků, dopravních staveb a další infrastruktury se zabývá také produkcí pro energetiku nebo petrochemický průmysl. Do povědomí veřejnosti se firma dostala poté, co se začalo mluvit o jí dodaných poškozených kabelech technického zabezpečení v tunelu Blanka. Kvůli tomu vznikly mezi představiteli města, Metrostavu a ČKD Praha DIZ ostré spory o to, kdo poškození zavinil.
Zatím odpovědnost za škodu stanovena nebyla, kdo desítky kilometrů kabelů zaplatí, bude teprve určeno. ČKD Praha DIZ je jednou z firem holdingu ČKD Group, který ovládá miliardář Petr Speychal. V roce 2013 společnost utržila téměř 3,6 miliardy korun a vykázala čistý zisk přes 62 milionů korun.

Blanka není předražená, je to Bentley mezi tunely