Česká Skanska postaví v Polsku tramvajovou trať za tři čtvrtě miliardy | E15.cz

Česká Skanska postaví v Polsku tramvajovou trať za tři čtvrtě miliardy

David Vagaday

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Severopolský Olštýn, který je podle počtu obyvatel velký zhruba jako Plzeň, se po půlstoletí dočká obnovení tramvajové linky. Významnou měrou k tomu přispěje Skanska Česká republika. Firma totiž v konsorciu s polskými kolegy vybuduje za tři čtvrtě miliardy korun nejdelší úsek nové trati.

„Stavbu v hodnotě téměř 750 milionů korun provede polská a česká Skanska. Dokončena by měla být v září příštího roku,“ upřesnila pro server E15.cz mluvčí Skansky Lucie Laňková. Poslední tramvajová linka byla v Olštýně podle ní zrušena v roce 1965.

Celá investice je rozdělena do pěti samostatných staveb, z nichž Skanska získala největší jižní úsek A. „Tento úsek zahrnuje téměř 12,5 kilometru kolejí, deset výhybek a dvoukolejnou trojúhelníkovou tramvajovou křižovatku s dalšími šesti výhybkami,“ vysvětlila Laňková.

Stavba se však týká nejen tramvajové trati, ale její součástí jsou mimo jiné i velké přeložky hlavních silnic a všech možných sítí, dále vybudování 800 metrů nové čtyřproudé komunikace nebo instalace zabezpečovacích zařízení.

Komplexní stavba
Firma použije čtyři typy tramvajových svršků: klasický na pražcích, na betonové desce s kontinuálním podlitím, na betonové desce s bodovým upevněním a na betonových prefabrikovaných panelech, a tři typy kolejnic: železniční S49, žlábková 60R2 a žlábková s tvrzenou hlavou 59R2.
Součástí stavby je vybudování nové ulice Bukowskiego v délce cca 800 m, přeložky kabelů a vodovodů, kanalizace a odvodnění, přeložky silnic, úpravy křižovatek, světelná signalizace na křižovatkách, osvětlení, zesílení mostu, zabezpečovací zařízení tratě, trakční vedení a napájení včetně napájecí stanice. V rámci stavby bude uloženo přibližně 52 tisíc tun živičných směsí.

„Česká strana zodpovídá za část tramvajového svršku, to znamená pražce, betonové tramvajové panely a kolejnice. Jde o část stavby, kde má česká Skanska více zkušeností a praxe z tuzemských projektů,“ uvedla Laňková.

Podle ní je poměr prací ve sdružení mezi Čechy a Poláky rovnocenný. Server Gazeta.pl poznamenal, že kvůli napjatému harmonogramu a rozsahu prací bude na stavbě dělat až pět stovek lidí najednou.