České dráhy dají na trh další tisíce nemovitostí

Poslední výprodej. Dráhy se chtějí zbavit nepotřebných malých nemovitostí a pozemků

Poslední výprodej. Dráhy se chtějí zbavit nepotřebných malých nemovitostí a pozemků Zdroj: Anna Vackova, E15

České dráhy zahajují zřejmě poslední vlnu výprodeje nepotřebných realit. Nejnovější seznam majetku určeného k prodeji čítá 3700 stavení a dvacet milionů metrů čtverečních pozemků. Soupis je přitom už očištěn od nádražních budov, které vbrzku převezme Správa železniční dopravní cesty. Dráhy prodávají majetek několik let, nyní ale změní strategii.

„Už neoslovujeme zájemce z řad podniků, cílíme například na zahrádkáře a živnostníky,“ řekla ředitelka odboru správy majetku Šárka Cidlinská.

Důvod je prostý: lukrativní reality typu barokních paláců nebo dobře umístěných kancelářských budov už jsou pryč. V poslední vlně se dráhy chtějí zbavit hlavně menších nemovitostí, jako jsou sklady, dílny, garáže nebo pozemky vhodné jako zahrádky. Jejich využití je přitom často omezeno ochranným pásmem dráhy.

I tak si dráhy v případě úspěšného výprodeje mohou podle odhadů představenstva přijít na několik miliard. Za tím účelem spustily nové internetové stránky. V nabídce je tu zatím jen 140 položek, další budou postupně přibývat. „Pokud někdo hledá v určitém regionu objekt nebo pozemek, jsou na webu kontakty na makléře, kteří mohou hledat v celém portfoliu,“ doplnila Cidlinská.

Doprodej majetku ČD bude trvat léta. Například loni podnik uzavřel 270 smluv na prodej nemovitostí, z toho ovšem 120 bylo do sto tisíc korun. Tučná léta tak jsou pryč, například v roce 2012 prodaly dráhy majetek za půl miliardy, o rok dříve se jim podařilo prodat palác v Praze za 200 milionů.

Bureš: ČD si nechají jen strategický majetek
František BurešFrantišek Bureš | Archiv E15Nepotřebné nemovitosti generují zbytečné náklady, říká František Bureš, člen představenstva Českých drah, který je odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku.
E15: Když pomineme převody na SŽDC, jak velký objem majetku už dráhy prodaly (mluvím o období, kdy se s tím začalo ve velkém, tedy po nástupu Petra Žaludy v roce 2008)?

České dráhy každoročně prodávaly zbytný majetek za stovky milionů korun. V součtu tedy mluvíme o několika miliardách. Mezi prodanými nemovitostmi byly i lukrativní objekty a pozemky, žádné takové už dnes v nabídce nemáme.
E15: O co je dnes největší zájem?

Například města a obce se zajímají o pozemky v okolí nádraží nebo o budovy, které lze přebudovat pro potřeby samosprávy. Často se na nás také obracejí lidé, jejichž pozemek například sousedí s naším, a chtějí ho od nás odkoupit. Dalším případem jsou stávající nájemci, ti si odkupují garáže, sklady nebo dílny, kde podnikají. Nedá se ale říct, že by byl větší zájem o určitý specifický druh nemovitostí.
E15: Čekáte, že se podaří prodat všech zbylých 3700 položek?

Usilujeme o to, protože každá nemovitost generuje náklady. Musíme se o ni starat, opravovat ji a hlídat. A pokud ji k ničemu nepotřebujeme, je to zcela zbytečný náklad.
E15: Jak dlouho to může trvat a kolik z toho mohou dráhy získat?

Kdyby se podařilo prodat vše, mluvíme o částce v řádu jednotek miliard korun.
E15: Dá se to označit za poslední vlnu výprodeje?

Svým způsobem ano, i když zbytný majetek prodávají České dráhy kontinuálně již několik let. Lukrativní nemovitosti jsou už pryč a teď se zaměřujeme na drobné kupce. Právě pro ně jsme upravili webové stránky s nabídkami, aby byly uživatelsky příjemné, přehledné a aby prodej probíhal transparentně.
E15: Nebude drahám ten majetek chybět?

Prodáváme opravdu jen to, co nepotřebujeme a nebudeme potřebovat k naší podnikatelské činnosti. Předtím, než nemovitost nabídneme, žádáme o souhlas i Správu železniční dopravní cesty jako správce infrastruktury.
E15: Jaký majetek si dráhy zcela jistě ponechají?

Jde o takzvaný strategický majetek. Například tedy o administrativní a provozní objekty.