„Už neoslovujeme zájemce z řad podniků, cílíme například na zahrádkáře a živnostníky,“ řekla ředitelka odboru správy majetku Šárka Cidlinská.
Důvod je prostý: lukrativní reality typu barokních paláců nebo dobře umístěných kancelářských budov už jsou pryč. V poslední vlně se dráhy chtějí zbavit hlavně menších nemovitostí, jako jsou sklady, dílny, garáže nebo pozemky vhodné jako zahrádky. Jejich využití je přitom často omezeno ochranným pásmem dráhy.
I tak si dráhy v případě úspěšného výprodeje mohou podle odhadů představenstva přijít na několik miliard. Za tím účelem spustily nové internetové stránky. V nabídce je tu zatím jen 140 položek, další budou postupně přibývat. „Pokud někdo hledá v určitém regionu objekt nebo pozemek, jsou na webu kontakty na makléře, kteří mohou hledat v celém portfoliu,“ doplnila Cidlinská.
Doprodej majetku ČD bude trvat léta. Například loni podnik uzavřel 270 smluv na prodej nemovitostí, z toho ovšem 120 bylo do sto tisíc korun. Tučná léta tak jsou pryč, například v roce 2012 prodaly dráhy majetek za půl miliardy, o rok dříve se jim podařilo prodat palác v Praze za 200 milionů.
Bureš: ČD si nechají jen strategický majetek |
---|
František Bureš | Nepotřebné nemovitosti generují zbytečné náklady, říká František Bureš, člen představenstva Českých drah, který je odpovědný za úsek techniky, servisu a majetku. |
E15: Když pomineme převody na SŽDC, jak velký objem majetku už dráhy prodaly (mluvím o období, kdy se s tím začalo ve velkém, tedy po nástupu Petra Žaludy v roce 2008)? České dráhy každoročně prodávaly zbytný majetek za stovky milionů korun. V součtu tedy mluvíme o několika miliardách. Mezi prodanými nemovitostmi byly i lukrativní objekty a pozemky, žádné takové už dnes v nabídce nemáme. |
E15: O co je dnes největší zájem? Například města a obce se zajímají o pozemky v okolí nádraží nebo o budovy, které lze přebudovat pro potřeby samosprávy. Často se na nás také obracejí lidé, jejichž pozemek například sousedí s naším, a chtějí ho od nás odkoupit. Dalším případem jsou stávající nájemci, ti si odkupují garáže, sklady nebo dílny, kde podnikají. Nedá se ale říct, že by byl větší zájem o určitý specifický druh nemovitostí. |
E15: Čekáte, že se podaří prodat všech zbylých 3700 položek? Usilujeme o to, protože každá nemovitost generuje náklady. Musíme se o ni starat, opravovat ji a hlídat. A pokud ji k ničemu nepotřebujeme, je to zcela zbytečný náklad. |
E15: Jak dlouho to může trvat a kolik z toho mohou dráhy získat? Kdyby se podařilo prodat vše, mluvíme o částce v řádu jednotek miliard korun. |
E15: Dá se to označit za poslední vlnu výprodeje? Svým způsobem ano, i když zbytný majetek prodávají České dráhy kontinuálně již několik let. Lukrativní nemovitosti jsou už pryč a teď se zaměřujeme na drobné kupce. Právě pro ně jsme upravili webové stránky s nabídkami, aby byly uživatelsky příjemné, přehledné a aby prodej probíhal transparentně. |
E15: Nebude drahám ten majetek chybět? Prodáváme opravdu jen to, co nepotřebujeme a nebudeme potřebovat k naší podnikatelské činnosti. Předtím, než nemovitost nabídneme, žádáme o souhlas i Správu železniční dopravní cesty jako správce infrastruktury. |
E15: Jaký majetek si dráhy zcela jistě ponechají? Jde o takzvaný strategický majetek. Například tedy o administrativní a provozní objekty. |